Show simple item record

Authorفخرو, عبد الناصر
Authorموسى, محمود علي
Available date2024-09-16T08:43:44Z
Publication Date2024-07-10
Publication Nameمجلة العلوم التربوية – جامعة قطر
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/jes.2024.0163
Citationفخرو عبد الناصر, و موسى محمود علي. 2024. "هُويَّة الذات الافتراضية وعلاقتها بتقدير الذات لدى طلاب الجامعةِ في ظل جائحةِ كورونا". مجلة العلوم التربوية – جامعة قطر 24 (1).
ISSN2706-6711
URIhttp://hdl.handle.net/10576/58973
Abstractهدفت الدراسةُ إلى التحقُّق من البنية والمصداقية لمقياس هوية الذات الافتراضية في علاقتها بتقدير الذات لدى طلاب الجامعة في ظل جائحة كورونا في المجتمع العربي. اختيرت عينة متاحةٌ للدراسة، وتكونت من 243 طالبًا وطالبة من طلاب جامعة قطر ممن تراوحت أعمارهم بين 18 إلى 34 سنة، بمتوسط عمري 21 سنة وانحراف معياري 4.54 سنة. واعتمدت الدراسة على المنهج الارتباطي. واختبرت الدراسة ثلاثة نماذج لبنية مقياس هوية الذات الافتراضية (النموذج الاستقلالي، والنموذج الارتباطي، والنموذج التفاعلي). وتوصلت النتائج إلى تفوق النموذج الارتباطي ثم النموذج التفاعلي في ضوء مؤشرات المطابقة. وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية سالبة بين تقدير الذات وهوية الذات الافتراضية. وعليه فإن هوية الذات الافتراضية هي نتيجة تناوُب الذوات الداخلية للفرد أو نتيجة تفاعل أنواع الذوات.
Languagear
PublisherQatar University Press
Subjectهوية الذات الافتراضية
تقدير الذات
كوفيد-19
Titleهُويَّة الذات الافتراضية وعلاقتها بتقدير الذات لدى طلاب الجامعةِ في ظل جائحةِ كورونا
Alternative TitleVirtual Self-identity and its Relationship to Self-esteem among University Students during Corona Pandemic
TypeArticle
Pagination205-236
Issue Number1
Volume Number24
Alternative AbstractThe main objective of this research is to test the factor structure of digital self-identity scale and its relationship to self-esteem among Arab university students during COVID-19 pandemic. 243 available participants had been drawn from university students whose age ranged from 18 to 46 years (M=21, Std= 4.54 years). The study relied on the correlational approach. The study tested three models of the structure of the virtual self-identity scale (the autonomous model, the relational model, and the interactive model). The results showed that the relational model was superior to the interactive model in light of the matching indicators. The results of the study found a negative correlation between self-esteem and virtual self-identity. Accordingly, the identity of the virtual self is the result of the alternation of the individual's internal selves or the result of the interaction of types of selves.
ESSN2706-672X
AuthorFakhrou, Abdulnaser
AuthorMoussa, Mahmoud Ali
SubjectVirtual self-identity
Self-esteem
Covid-19
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record