Show simple item record

Authorأحمد, مها أحمد عبد الحليم محمد
Available date2024-09-17T04:51:05Z
Publication Date2024-07-10
Publication Nameمجلة العلوم التربوية – جامعة قطر
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/jes.2024.0164
Citationأحمد مها أحمد عبد الحليم محمد. 2024. "فاعلية برنامج إرشادي لتنمية المهارات التعبيرية والتفاعُل الاجتماعي لدى أطفالِ ما قَبل المدرَسة". مجلة العلوم التربوية – جامعة قطر 24 (1).
ISSN2706-6711
URIhttp://hdl.handle.net/10576/58989
Abstractهدفت الدراسةُ إلى الكشف عن فاعلية برنامج إرشادي في تنمية المهارات التعبيرية والتفاعل الاجتماعي لدى عينة من أطفال ما قبل المدرسة، وتحدَّدت خمسُ مهارات لتنميتها، هي: المهارات التعبيرية اللغوية، وتكوين الصداقات، والتعبير عن المشاعر، والمشاركة الاجتماعية، والتواصل مع الآخرين، استُخدم المنهج شبه التجريبي لتحقيق أهداف الدراسة، طبقت أدوات الدراسة مقياس اللغة التعبيرية ومقياس التفاعل الاجتماعي على عينة تكونت من (20) طفلًا من أطفال روضة القبس في الخرطوم اختيروا بطريقة قصدية، وُزعت العينة إلى مجموعتين: مجموعةٍ تجريبية و مجموعة ضابطة، وبعد تطبيق مقياسَي المهارات التعبيرية والتفاعل الاجتماعي على المجموعتين التجريبية والضابطة (قبلي، بعدي)، تبيَّن وجود فروق بين متوسطَي درجات أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لمقياس المهارات التعبيرية (الكلي)؛ فقد بلغ المتوسط الحسابي لدرجات المجموعة التجريبية (4.18)، في حين كان المتوسط الحسابي لدرجات المجموعة الضابطة (3.62). كما توصلت الدراسة إلى وجود فرقٍ ظاهر بين متوسطي درجات أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لمقياس التفاعل الاجتماعي (الكلي)؛ إذ بلغ المتوسط الحسابي لدرجات المجموعة التجريبية (4.20)، في حين كان المتوسط الحسابي لدرجات المجموعة الضابطة (3.55). واختُتمت الدراسة بعدد من التوصيات، أهمها إعداد برامج لتنمية المهارات التعبيرية اللغوية لدى أطفال ما قبل المدرسة، بالإضافة إلى تزويد مخططي برامج رياض الأطفال ومُعدِّيها ومنفذيها بالمهارات اللغوية والاجتماعية والأنشطة التعليمية المناسبة للمرحلة العمرية للأطفال في مرحلة ما قبل المدرسة
Languagear
PublisherQatar University Press
Subjectبرنامج إرشادي
المهارات التعبيرية
التفاعل الاجتماعي
أطفال ما قبل المدرسة
Titleفاعلية برنامج إرشادي لتنمية المهارات التعبيرية والتفاعُل الاجتماعي لدى أطفالِ ما قَبل المدرَسة
Alternative TitleThe Effectiveness of a Counseling program on Developing Expressive Skills and Social Interaction Skills among Pre-School Children
TypeArticle
Pagination237-258
Issue Number1
Volume Number24
Alternative AbstractThe study aimed to reveal the effectiveness of a counseling program in developing expressive skills and social interaction among a sample of pre-school children. Five skills were identified for their development: expressive linguistic skills, forming friendships, expressing feelings, social participation, and communicating with others. The semi-experimental approach was used to achieve the objectives of the study. The study tools applied the Expressive Language Scale and the Social Interaction Scale to a sample consisting of selected intentionally (20) children from Al-Qabas Kindergarten in Khartoum. The sample was distributed into two groups, an experimental group and a control group. After applying the two skills scales: the expressiveness and social interaction in the experimental and control groups (pre-post), differences were found between the average scores of the experimental and control groups in the post-application of the expressive skills scale (total), where the arithmetic average of the experimental group’s scores was (4.18), while the arithmetic average of the control group’s scores was (3.62). The study also found that there was an apparent difference between the average scores of the experimental and control groups in the post-application of the (total) social interaction scale, where the arithmetic average of the experimental group’s scores was (4.20), while the arithmetic average of the control group’s scores was (3.55) The study concluded with a number of recommendations, the most important of which is preparing programs to develop expressive linguistic skills among pre-school children.
ESSN2706-672X
AuthorAhmed, Maha Ahmed Abdalhalim Mohamed
SubjectGuidance program
Expressive skills
Social interaction
Pre-school children
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record