Show simple item record

AuthorObeiah, Salameh Fleih
Available date2024-09-17T06:25:21Z
Publication Date2024-07-10
Publication Nameمجلة العلوم التربوية – جامعة قطر
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/jes.2024.0165
CitationObeiah, Salameh Fleih. 2024. “The Effect of Foreign Language Reading Anxiety on Jordanian EFL Teachers’ Orientation and Strategy Use”. Journal of Educational Sciences – Qatar University 24 (1).
ISSN2706-6711
URIhttp://hdl.handle.net/10576/58990
AbstractUsing the Foreign Language Reading Anxiety Scale (FLRAS), this study explores the core determinants of reading anxiety among Jordanian EFL teachers. It investigates the correlation between anxiety factors and strategy utilization (i.e., metacognitive, cognitive, and support strategies) as well as reading orientation, which determines a reader's active participation while reading. It looks at the sub-factors of reading anxiety: anxiety felt throughout the reading process, reading self-assurance, and anxiety when reading English characters. The findings of the study showed that Self-assurance was more influential and a constructive contributor to Jordanian English language teachers' utilization of metacognitive methods and the degree of orientation to reading than anxiety felt during reading.
Languageen
Publisherدار نشر جامعة قطر
SubjectOrientation to reading
Anxiety
Strategy use
Self-assurance
TitleThe Effect of Foreign Language Reading Anxiety on Jordanian EFL Teachers' Orientation and Strategy Use
Alternative Titleأثر التوتر القرائي للغة الأجنبية على الاتجاهات واستخدام الاستراتيجيات لدى معلمي اللغة الإنجليزية-لغة أجنبية في الأردن
TypeArticle
Pagination259-274
Issue Number1
Volume Number24
Alternative Abstractتهدف الدراسة إلى الكشف عن العوامل الرئيسة للتوتر القرائي بين معلمي اللغة الإنجليزية-لغة أجنبية في الأردن، وذلك باستخدام مقياس توتر قراءة اللغة الأجنبية (FLRAS). تستكشف الدراسة مدى ارتباط هذه العوامل باستخدام الاستراتيجيات أثناء القراءة، مثل؛ استراتيجيات ما فوق المعرفة، والاستراتيجيات المعرفية، واستراتيجيات الدعم. كما تستكشف اتجاهات معلمي اللغة الإنجليزية نحو القراءة، التي تؤسس بدورها للانخراط النشط للقارئ في أثناء القراءة. بالإضافة إلى ذلك، تستكشف العوامل الفرعية الثلاثة للتوتر القرائي، وهي: التوتر خلال قراءة اللغة الإنجليزية، والثقة أثناء القراءة، والتوتر أثناء قراءة حروف اللغة الإنجليزية. أظهرت نتائج الدراسة أن الثقة عاملٌ مسهمٌ بشكل فعال في استخدام معلمي اللغة الإنجليزية في الأردن لاستراتيجيات ما فوق المعرفة، واتجاهاتهم نحو القراءة أكثر من التوتر الذي يتعرضون له أثناء القراءة.
ESSN2706-672X
Authorالعبيه, سلامه أفليح
Subjectالاتجاهات نحو القراءة
التوتر
استخدام الاستراتيجيات
الثقة
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record