فاعلية برنامج إرشادي في تنمية مستوى المهارات الاجتماعية وخفض السلوك الانسحابي لدى الأشخاص ذوي الإعاقة في مركز الشفلح
Author | السفاسفة, إبراهيم محمد إبراهيم |
Available date | 2024-09-18T11:04:38Z |
Publication Date | 2024-03-12 |
Publication Name | مجلة العلوم التربوية |
Identifier | http://dx.doi.org/10.29117/jes.2023.0139 |
Citation | السفاسفة إبراهيم محمد إبراهيم. 2024. "فاعلية برنامج إرشادي في تنمية مستوى المهارات الاجتماعية وخفض السلوك الانسحابي لدى الأشخاص ذوي الإعاقة في مركز الشفلح". مجلة العلوم التربوية – جامعة قطر 23 (23). |
ISSN | 2706-6711 |
Abstract | هدفت الدراسة إلى استقصاء فاعلية برنامج إرشادي في تنمية مستوى المهارات الاجتماعية وخفض السلوك لدى الأشخاص ذوي الإعاقة في مركز الشفلح بدولة قطر، تكونت العينة من (100) منتسب ومنتسبة، وتكونت العينة شبه التجريبية من (22) منتسبًا ومنتسبة، وهؤلاء هم الذين سجَّلوا في القياس القبلي أقل الدرجات في مستوى المهارات الاجتماعية، وأعلى الدرجات في السلوك الانسحابي، وُزِّعوا عشوائيًا مُناصفة إلى مجموعتين: تجريبية وضابطة. ولتحقيق أهداف الدراسة طُوِّر مقياسان: مقياس المهارات الاجتماعية ومقياس السلوك الانسحابي، وقد تمتعا بدلالات صدق وثبات مناسبين، كما بُني برنامج إرشادي تضمن (13) جلسة إرشادية، طُبِّق على أفراد المجموعة التجريبية بواقع جلستين أسبوعيًا ولمدة (40) دقيقة للجلسة الواحدة. أشارت النتائج إلى أن مستوى المهارات الاجتماعية في القياس القبلي جاء متوسطًا لدى أفراد عينة الدراسة، في حين جاء مستوى السلوك الانسحابي مُرتفعًا، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أفراد عينة الدراسة في المجموعتين: التجريبية والضابطة في مستوى المهارات الاجتماعية والسلوك الانسحابي، ولصالح أفراد المجموعة التجريبية، كما أشارت النتائج أيضًا إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أفراد المجموعة التجريبية في مستوى المهارات الاجتماعية والسلوك الانسحابي في القياسين البعدي والتتبُعي، مما يشير إلى فاعلية البرنامج الإرشادي واستمرار تأثيره خلال فترة الُمتابعة. وخلُصَت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات، أهمها: ضرورة توفير فرص متعددة لممارسة الأنشطة والممارسات اليومية التي من شأنها تنمية المهارات الاجتماعية وخفض السلوك الانسحابي لدى هؤلاء الأفراد. |
Language | ar |
Publisher | Qatar University Press |
Subject | البرنامج الإرشادي المهارات الاجتماعية السلوك الانسحابي الأشخاص ذوو الإعاقة مركز الشفلح بدولة قطر |
Alternative Title | The Effectiveness of a Counseling Program in Developing Social Skills and Reducing the Level of Withdrawal Behavior among Handicapped Persons in Al- Shafallah Center |
Type | Article |
Pagination | 23 |
Pagination | 43-70 |
Issue Number | 23 |
Alternative Abstract | The study aimed to investigate the effectiveness of a counseling program in developing Social Skills and reducing the level of withdrawal behavior among a sample of handicapped persons in Al- Shafallah Centre. The sample consisted of (100) persons, the quasi-experimental sample consisted of (22) male and females who scored the lowest scores in the level of social skills and the highest scores in the level of withdrawal behavior. Later, they were randomly distributed equitably into two groups: experimental and controlled. In order to achieve the objectives of the study, two valid reliable scales were developed: The Social Skills scale and the Withdrawal Behavior scale which had appropriate validity and reliability. The counseling program that was built included (13) counseling sessions, which was applied to the members of the experimental group at two sessions per week for a period of (40) minutes each. The results indicated that the level of social skills in the pre-test was moderate among the members of the sample, while the level of withdrawal behavior was high. The results also showed statistically significant differences between the average scores of the study sample members in both groups: the experimental and the controlled, in the level of social skills, and the withdrawal behavior, in favor of the experimental group members. The results also indicated that there were no statistically significant differences between the average scores of the experimental group in the social skills, and the withdrawal behavior, which indicates the effectiveness of the counseling program and its continued impact during the follow-up period. The study concluded with a set of recommendations, the most important of which were: The necessity of providing multiple opportunities to practice daily activities and practices that will develop social skills and reduce the withdrawal behavior of these individuals. |
ESSN | 2706-672X |
Author | Alsafasfeh, Ibrahim Mohammad Ibrahim |
Subject | Counseling program Social skills Withdrawal behavior Handicapped persons Shafallah Centre-State of Qatar |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
2023 - Volume 23 - Issue 23 [10 items ]