• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
    • الأسئلة الأكثر تكراراً
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الشريعة والدراسات الإسلامية
  • العقيدة والدعوة
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الشريعة والدراسات الإسلامية
  • العقيدة والدعوة
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Waqf in Higher Educational Institutions: Factors of Development in the Abbasid Era (334-656 AH)

    Thumbnail
    عرض / فتح
    Main article (469.4Kb)
    التاريخ
    2024-06-30
    المؤلف
    Amezzian, Mohammed
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    This study investigates the historical context of the development of waqf educational institutions during the Abbasid Era from the fourth century AH to the seventh century AH. This study focused on two parts. The first investigates the internal and external factors that contributed to the development of waqf institutions and discusses the impact of political conflicts between (local) rival powers on waqf-related institutions. The second part demonstrates the unique development that educational institutions witnessed and their organizational structures. These political factors and external challenges had the greatest impact on the establishment of these schools, the multiplicity of their fields of specialization, and the diversity of their educational programmes. This qualitative development that occurred in the structure of the waqf institution and its administrative system had a limited previous existence and appeared in the form of individual initiatives before it was generalized due to the wide official support. The findings show the leading role of endowment in the development of those institutions. The history of the emergence of schools and their development as higher educational institutions independent of the mosque shows that they were indebted in their development to endowment activities, both voluntary and governmental.
    معرّف المصادر الموحد
    https://www.scopus.com/inward/record.uri?partnerID=HzOxMe3b&scp=85203835844&origin=inward
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.52541/isiri.v63i2.3258
    http://hdl.handle.net/10576/60590
    المجموعات
    • العقيدة والدعوة [‎152‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشرأدلة المستخدمالأسئلة الأكثر تكراراً

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video