• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
    • الأسئلة الأكثر تكراراً
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الشريعة والدراسات الإسلامية
  • العقيدة والدعوة
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الشريعة والدراسات الإسلامية
  • العقيدة والدعوة
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Islamization of Knowledge as a “Muslim Question” The Critique of Islāmiyyat al-Ma‘rifah Between Universality, Cultural Locality, and the Rhetoric of the Crisis of Islam

    No Thumbnail [120x130]
    التاريخ
    2024
    المؤلف
    Laabdi, Mourad
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Islamization of knowledge (islāmiyyat or aslamat al-ma‘rifah) has emerged as one of the most significant Muslim global intellectual enterprises over the past half-century. Its efforts to integrate Islamic epistemology with Western knowledge systems have, however, subjected it to extensive criticism, a subset of which dismisses it as an ideological programme aimed at reviving religion, defying secularism, and subverting Western universal values. This article focuses on this subset of criticism and analyses its discourse by framing it within the broader context of the “Muslim Question.” Reminiscent of the historical Jewish question, the “Muslim Question” continues to serve as a lens through which Islam and Muslims are systematically constructed as a problem. To dissect and retrace the inherent structure shared by the “Muslim Question” and this criticism, this study provides a discursive analysis of the criticism of the Islamization of knowledge revisiting the decades-long critique of Bassam Tibi. Then it contextualizes this criticism within the broader narrative of crisis; however, distinguishing it from European rhetoric of the crisis of Islam and probes its conflation at the intersection of reasonable critique and Islamophobia. The article concludes that a serious study of the Islamization of knowledge and its most recent facet, knowledge integration (al-takāmul al-ma‘rifī), should acknowledge the plurality and diversity within Muslim intellectual traditions and resist homogenizing them under reductive categories. Such a merited study will have the potential to promote a more balanced and inclusive engagement with the intricate realities of contemporary Muslim thought and practice.
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.52541/isiri.v63i3.3318
    http://hdl.handle.net/10576/60661
    المجموعات
    • العقيدة والدعوة [‎152‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشرأدلة المستخدمالأسئلة الأكثر تكراراً

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video

    NoThumbnail