• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
    • الأسئلة الأكثر تكراراً
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مراكز البحث
  • مركز جامعة قطر للعلماء الشباب
  • المنتدى البحثي السادس للشباب 2024
  • محور العلوم الإنسانية والاجتماعية
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مراكز البحث
  • مركز جامعة قطر للعلماء الشباب
  • المنتدى البحثي السادس للشباب 2024
  • محور العلوم الإنسانية والاجتماعية
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    The Impact of a Professional Development Program on Omani Teachers’ Utilisation and Attitude Towards Artificial Intelligence Tools

    Thumbnail
    عرض / فتح
    Pages from Shams Thesis - Final Draft.pdf (149.3Kb)
    التاريخ
    2025
    المؤلف
    Al Zakwani, Shams
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    As artificial intelligence emerges in Oman’s education system, it offers personalised learning and data-driven insights. However, teachers face many barriers, including lack of support and inadequate skills, holding back the integration of these technologies. Addressing these challenges, this study aims to design, develop, and implement a professional development program for teachers on artificial intelligence tools for education. It also aims to determine the impact of the professional development program on the participant teachers’ utilisation and attitudes towards the artificial intelligence tools. To achieve that, a descriptive analytical design is utilised, employing quantitative and qualitative data. The research tools, including a questionnaire and semi-structured interviews, were validated and utilised to collect data needed to answer the research questions. The sample of the study are 35 Omani teachers from a school in Muscat who actively attended and participated in the professional development program. Findings reveal that teachers utilise artificial intelligence tools for diverse purposes, including enhancing student engagement, improving efficiency, saving time, and promoting collaboration among students. Teachers utilised various artificial intelligence tools into their pedagogical practices, including ChatGPT, Adobe Express, Narakeet, Bing Image Creator, and QuizGPT. The findings also revealed that teachers exhibit various proficiency levels in utilising artificial intelligence tools, some of them had moderate level of proficiency, while others struggled to use the tools. Moreover, the majority of participant teachers exhibit positive attitudes towards artificial intelligence tools, time constraints, lack of training, and technological challenges are obstacles that hinder the utilisation of these resources for teachers. In light of the study findings, future research should focus on long-term impact studies, action research involving teachers as active participants, and the development of assessment tools tailored to measure the impact of professional development programs on artificial intelligence utilisation and attitudes. Future professional development programs should integrate theoretical frameworks like the Community of Inquiry, consider long-term sustainability, and provide authentic learning experiences for teachers.
    DOI/handle
    http://hdl.handle.net/10576/62673
    المجموعات
    • محور العلوم الإنسانية والاجتماعية [‎44‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشرأدلة المستخدمالأسئلة الأكثر تكراراً

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video