• English
    • العربية
  • العربية
  • Login
  • QU
  • QU Library
  •  Home
  • Communities & Collections
  • Help
    • Item Submission
    • Publisher policies
    • User guides
    • FAQs
  • About QSpace
    • Vision & Mission
View Item 
  •   Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • Research Units
  • Social & Economic Survey Research Institute
  • Social & Economic Survey Research Institute Research
  • View Item
  • Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • Research Units
  • Social & Economic Survey Research Institute
  • Social & Economic Survey Research Institute Research
  • View Item
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Education in Qatar: the complex reality of citizen satisfaction

    Thumbnail
    View/Open
    Education in Qatar AR.pdf (215.8Kb)
    Education in Qatar EN.pdf (307.8Kb)
    Date
    2017-01
    Author
    Benmansour, Nada Abdelkader
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    In the space of a few years, and driven by a strong political will and substantial financial resources, Qatar has embraced an ambitious reform agenda to tackle a weak public education system. Yet, while helping to improve overall educational quality, the reforms have also raised citizen concerns over preserving Qatari culture. As seen here, parents’ attachment to traditions and values strongly impacts their decision-making in regards to child education. The voucher system approaches the question of school choice in terms of financial means, but its effects on educational mobility remain constrained by parents’ perceptions that international schools offer weak instruction in valued subjects such as Arabic language, Islamic studies, and Qatari history. Other aspects of independent schools, such as gender-segregated classrooms, also reflect traditional values. Substantial migration from independent to international schools among Qatari citizens remain strongly attached to traditional values. نجحت قطر في غضون أعوام قليلة، بدعم من إرادة سياسية قوية وموارد مالية ضخمة، في تبني خطة إصالح طموحة للتعاطي مع منظومة تعليم عام تتسم بالضعف. وبينما تساعد خطة اإلصالح هذه في تحسين جودة التعليم بوجه عام؛ إال أنها زادت من مخاوف المواطنين بشأن المحافظة على الثقافة القطرية. وكما رأينا هنا، فإن ارتباط أولياء األمور بالتقاليد والقيم يؤثر بقوة في إتخاذ القرار بشأن تعليم اطفالهم. وقد تعامل نظام القسائم التعليمية مع مسألة اختيار المدرسة فيما يتعلق بالتكلفة المالية، ّ إال أن أثره على الحركية التعليمية يبقى مقيدًا بتصورات أولياء األمور بأن المدارس الدولية تقدم تعليمًا ضعيفًا في مواد مثل اللغة العربية والدراسات اإلسالمية والتاريخ القطري. كما أن هناك جوانب أخرى في المدارس المستقلة، مثل الفصل بين الجنسين في حجرات الدراسة، تعكس أيضًا القيم التقليدية. ويبقى االنتقال بأعداد كبيرة من المدارس المستقلة إلى المدارس الدولية في أوساط المواطنين القطريين مرتبطًا بشدة بالقيم التقليدية.
    DOI/handle
    http://hdl.handle.net/10576/6383
    Collections
    • Social & Economic Survey Research Institute Research [‎291‎ items ]

    entitlement


    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Home

    Submit your QU affiliated work

    Browse

    All of Digital Hub
      Communities & Collections Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher
    This Collection
      Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    About QSpace

    Vision & Mission

    Help

    Item Submission Publisher policiesUser guides FAQs

    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Video