Education in Qatar: the complex reality of citizen satisfaction
الملخص
In the space of a few years, and driven by a strong political will and substantial financial
resources, Qatar has embraced an ambitious reform agenda to tackle a weak public
education system. Yet, while helping to improve overall educational quality, the reforms
have also raised citizen concerns over preserving Qatari culture. As seen here, parents’
attachment to traditions and values strongly impacts their decision-making in regards to
child education. The voucher system approaches the question of school choice in terms
of financial means, but its effects on educational mobility remain constrained by parents’
perceptions that international schools offer weak instruction in valued subjects such as
Arabic language, Islamic studies, and Qatari history. Other aspects of independent schools,
such as gender-segregated classrooms, also reflect traditional values. Substantial migration
from independent to international schools among Qatari citizens remain strongly attached to
traditional values.
نجحت قطر في غضون أعوام قليلة، بدعم من إرادة سياسية قوية وموارد مالية ضخمة، في تبني خطة
إصالح طموحة للتعاطي مع منظومة تعليم عام تتسم بالضعف. وبينما تساعد خطة اإلصالح هذه في
تحسين جودة التعليم بوجه عام؛ إال أنها زادت من مخاوف المواطنين بشأن المحافظة على الثقافة
القطرية. وكما رأينا هنا، فإن ارتباط أولياء األمور بالتقاليد والقيم يؤثر بقوة في إتخاذ القرار بشأن تعليم
اطفالهم. وقد تعامل نظام القسائم التعليمية مع مسألة اختيار المدرسة فيما يتعلق بالتكلفة المالية،
ّ إال أن أثره على الحركية التعليمية يبقى مقيدًا بتصورات أولياء األمور بأن المدارس الدولية تقدم تعليمًا
ضعيفًا في مواد مثل اللغة العربية والدراسات اإلسالمية والتاريخ القطري. كما أن هناك جوانب أخرى في
المدارس المستقلة، مثل الفصل بين الجنسين في حجرات الدراسة، تعكس أيضًا القيم التقليدية. ويبقى
االنتقال بأعداد كبيرة من المدارس المستقلة إلى المدارس الدولية في أوساط المواطنين القطريين مرتبطًا
بشدة بالقيم التقليدية.
DOI/handle
http://hdl.handle.net/10576/6383المجموعات
- الأبحاث [280 items ]