• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
    • الأسئلة الأكثر تكراراً
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • عمادة الدراسات العامة
  • برنامج متطلبات الجامعة
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • عمادة الدراسات العامة
  • برنامج متطلبات الجامعة
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    University students’ use and metalinguistic understanding of code glosses: A cross-linguistic study of students’ L1 Arabic and L2 English argumentative writing

    Thumbnail
    عرض / فتح
    اصدار الناشر (بإمكانك الوصول وعرض الوثيقة / التسجيلةمتاح للجميع Icon)
    اصدار الناشر (تحقق من خيارات الوصول)
    تحقق من خيارات الوصول
    PDF Full Text (3.595Mb)
    التاريخ
    2025-03-18
    المؤلف
    Ahmed, Abdelhamid M.
    Rezk, Lameya M.
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    This study investigates the use of interactive metadiscourse markers, known as code glosses, in argumentative texts produced by Qatari university students writing in both their L1 Arabic and L2 English. An analysis of 390 texts from the Qatari Corpus of Argumentative Writing identified 1249 instances of code glosses in Arabic and 620 in English. The results indicate that Arabic texts exhibit a higher frequency of both reformulation and exemplification markers compared to their English counterparts. Specifically, the findings suggest that Arabic favours detailed explanations, whereas English is characterised by a preference for concise, illustrative examples. Interviews further support these findings by revealing that exemplification markers effectively engage readers through the use of relatable examples that reinforce evidence and enhance clarity. Additionally, reformulation strategies—such as rephrasing, editing, and restructuring—play a significant role in improving coherence and comprehension. These insights have important implications for curriculum design, suggesting that targeted instruction in the proficient use of code glosses in both L1 Arabic and L2 English could enhance the clarity and overall engagement of students' writing.
    معرّف المصادر الموحد
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2215039025000074
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1016/j.amper.2025.100223
    http://hdl.handle.net/10576/64163
    المجموعات
    • برنامج متطلبات الجامعة [‎42‎ items ]
    • العلوم التربوية [‎152‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشرأدلة المستخدمالأسئلة الأكثر تكراراً

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video