• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
    • الأسئلة الأكثر تكراراً
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية طب الأسنان
  • أبحاث طب الأسنان
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية طب الأسنان
  • أبحاث طب الأسنان
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Stress Dynamics in Future Dentists: Insights From a 5-Year Cohort Study

    عرض / فتح
    Eur J Dental Education - 2025 - Amran - Stress Dynamics in Future Dentists Insights From a 5‐Year Cohort Study.pdf (593.1Kb)
    التاريخ
    2025
    المؤلف
    Amran, Abdullah Ghaleb
    Halboub, Esam
    Al-Sosowa, Abeer A.
    Al-Maweri, Abdulrazzaq Ahmed
    Al-Maweri, Sadeq Ali
    Alhajj, Mohammed Nasser
    ...show more authors ...show less authors
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Objectives: This study aimed to assess the progression/regression of stress among dental students throughout their educational journey. Methods: A prospective cohort study was conducted at the Faculty of Dentistry, Thamar University, Yemen, from 2017 to 2022. The dental students therein were followed annually—from their first year to graduation—using a hard copy of The Dental Environmental Stress (DES) questionnaire, consisting of 41 closed-ended questions. Further information such as gender, marital status and current academic level was collected. Statistical analyses included repeated measures one-way ANOVA, independent t-tests, and paired t-tests, with the statistical significance threshold set at p < 0.05. Results: Ninety-three first-year students (38 males, 55 females) participated. Only 60 students (24 males, 36 females) completed the study by the fifth year due to attrition. Stress scores increased significantly over time, peaking in the fourth and fifth years (p < 0.05). Stress levels in the different individual domains were higher during the clinical stage compared to the preclinical stage. Female students reported significantly higher stress levels than males did in the ‘workload’ (p = 0.006) and ‘patient treatment’ (p = 0.037) domains, while males reported significantly higher stress in the ‘social stressors’ domain (p < 0.001). Conclusion: Perceived stress among dental students is notably high and increases progressively throughout the academic years, peaking during the clinical stage. Mitigating stress in dental education necessitates the adoption of effective management strategies and a thorough review of curricula to foster a supportive learning environment.
    معرّف المصادر الموحد
    https://www.scopus.com/inward/record.uri?partnerID=HzOxMe3b&scp=105005983812&origin=inward
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1111/eje.13132
    http://hdl.handle.net/10576/65563
    المجموعات
    • أبحاث طب الأسنان [‎424‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشرأدلة المستخدمالأسئلة الأكثر تكراراً

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video