Show simple item record

Advisorالمكي, سمية
Authorالمسيفري, لطيفة حمد علي ثاني
Available date2025-07-14T06:10:59Z
Publication Date2025-06
URIhttp://hdl.handle.net/10576/66272
Abstractيهدف هذا العمل إلى تقديم نظرية النحو الكلي لغاية توظيفها في عملية التدريس لتجديد طريقة تدريس النحو العربي؛ وذلك لتجاوز الإشكالات الملاحظة في المناهج وفي طريقة التدريس. ولهذه النظرية أهمية بالغة في اكتساب الألسن، حيث تعتمد نظرية النحو الكلي على الكليات اللغوية المشتركة بين جميع الألسن، وتؤكد أن الطفل يولد مزوّدًا بجهاز فطري يمكنه من اكتساب أي لسان. وتهدف دراستنا كذلك إلى ربط تدريس النحو بمبادئ النحو الكلي من خلال تبني طريقة في تمثيل المركبات، إضافة إلى البحث في أسباب تعطل الحدس اللغوي عند الطالب، ولتحقيق هذه الأهداف نسعى إلى استثمار المعرفة النظرية في اللسانيات الحديثة وتحديدا النحو الكلي وتطبيقها بشكل عملي بما يتوافق مع فطرة الطالب ومرحلته التعليمية. ونعتمد في عملنا المنهج الافتراضي الاستنتاجي وننطلق فيه من فرضية مفادها أن المنهج الدراسي يُفسد حدس الطالب، وسنجري في الأثناء اختبارًا مستندا إلى مبادئ النحو الكلي على عينة من الطلاب بهدف التحقق من فرضية أن الطفل قادر على اكتساب مبادئ اللغة دون تعلم، وأن لديه استعدادًا فطريا لذلك. وعليه، قسمنا بحثنا إلى فصل أول نظري يتضمن الحديث عن نظرية النحو الكلي ومبادئها ، وفصل ثان نظري تطبيقي يتناول تحليل المعايير والمناهج الدراسية، وفصل ثالث تطبيقي الذي سنقدم فيه دراسة اختبارية على عينة من الطلاب.
Languagear
Subjectتجديد الدرس النحوي
مدارس قطر
نظرية النحو الكلي
تدريس النحو العربي
Titleمقاربة لسانية في تجديد الدرس النحوي في مدارس قطر
Alternative TitleA Linguistic Approach in Renewing the Grammar Lesson in Qatar Schools
TypeMaster Thesis
Alternative AbstractThis work aims to introduce Universal Grammar theory with the aim of employing it in the teaching process to renew the method of teaching Arabic grammar in order to overcome the issues in the curriculum and teaching method. This theory is of great importance in language acquisition, as the Universal Grammar theory relies on linguistic faculties that are common to all languages and emphasizes that the child is born with an innate device that enables him to acquire any language. Our study also aims to link the teaching of grammar to the principles of universal grammar by adopting a method of representing compounds, in addition to research the reasons for the disruption of linguistic intuition in students. To achieve these goals, we seek to invest theoretical knowledge in modern linguistics, specifically universal grammar, and apply it in a practical manner in accordance with the student's instincts and educational stage . In our work, we adopt the hypothetical deductive approach and start from the hypothesis that the curriculum corrupts the student's intuition. We will conduct a test based on the principles of universal grammar on a sample of students in order to verify the hypothesis that children are able to acquire language principles without learning and that they have an innate endowment for this. Accordingly, we divided our research into a first theoretical chapter on the theory and principles of universal grammar, a second theoretical and applied chapter on analyzing standards and curriculum, and a third applied chapter in which we will present a test study on a sample of students.
Departmentاللغة العربية وآدابها
dc.accessType Full Text


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record