• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
    • الأسئلة الأكثر تكراراً
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • رسائل الماجستير وأطروحات الدكتوراه
  • قطاع التخصصات الصحية
  • بدون عنوان
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • رسائل الماجستير وأطروحات الدكتوراه
  • قطاع التخصصات الصحية
  • بدون عنوان
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    THE ACADEMIC RESILIENCE OF UNDERGRADUATE STUDENTS IN QATAR UNIVERSITY HEALTH SECTOR

    عرض / فتح
    Sara Ahmed_OGS Approved Thesis.pdf (4.552Mb)
    التاريخ
    2025-06
    المؤلف
    AHMED, SARA HAYDER
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Resilience is the ability to bounce back after facing adversity and adapting to challenges and in the context of education, it is indicated as academic resilience. There is lack of studies about health professions academic resilience in Qatar. We aimed to assess the level of academic resilience of Qatar University Health Sector undergraduate students and exploring factors impacting students. Explanatory sequential mixed-method research with phase I quantitative study included a self-administered online survey utilizing the validated academic resilience scale 30 (ARS-30). The phase II qualitative study included virtual one-to-one semi-structured interviews. Descriptive and inferential statistics were used to determine the ARS-30 scores, sub-scales, and demographics. The qualitative data were analyzed through thematic analysis utilizing inductive-deductive coding mapped to the conceptual model of resilience. The students reported moderated to high academic resilience. Male, junior, pharmacy or health sciences, and high cGPA students had higher academic resilience, but not significantly. Qatari students exhibited significantly lower academic resilience, driven by the negative affect and emotional response subscale. This subscale also demonstrated both a significant association and a positive correlation with females compared to males. The thematic analysis of the interview codes mapped the conceptual model of resilience, and the main themes were adversities, threats, reserves, outcomes, and recommendations. Insights into academic resilience levels and the factors that impact them will help stakeholders develop future interventions that support students in the health professions.
    DOI/handle
    http://hdl.handle.net/10576/66383
    المجموعات
    • [‎6‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشرأدلة المستخدمالأسئلة الأكثر تكراراً

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video