نظرية الأكوان في النقد والبلاغة العربيين: أسئلة الظاهر وحدود المتخيل
Author | الإدريسي, مولاي يوسف |
Available date | 2025-09-03T08:17:37Z |
Publication Date | 2024-04 |
Publication Name | مجلة اتحاد الجامعات العربية للآداب |
Identifier | http://dx.doi.org/10.51405/21.1.2 |
ISSN | 9849- 1818 |
Abstract | لم يكن تواضع رواد الشعرية العربية القديمة على مفاهيم الفطنة والشعور والذكاء والقريحة والنفس والخيال وغيرها ينشد تأكيد الخاصية الإبداعية لعمل الشاعر وطبيعته التخييلية فحسب، كما لم يكن يروم التنبيه على الطبيعة الإدراكية التي تحكم النشاط الذهني أثناء إنتاج قصيدته فقط، بل كان يتوخى أيضا وأساسا مساءلة طرق تحقق الوعي الجمالي للذات، ومستويات رؤيتها الخيالية للأشياء والظواهر، ومحددات إنتاجها لأكوان شعرية مغايرة للواقع المادي المدرك والمعيش، وهي مساءلة لم تقف عند عتبات النظر في العلاقة بين النظر الحسي والتمثل الذهني والنتاج الإبداعي، ولكنها تجاوزت ذلك إلى البحث في أشكال المدركات وجواهرها، وطرائق المزج بين تجلياتها العينية وتمثلاتها التخييلية. وتفيد القراءة الفاحصة للتراث الشعري والنقدي عند العرب بأن عديد المواقف والأحكام الجمالية للشعراء كانت أثناء التجربة الإبداعية وبعدها تقيس درجة تحقق الوعي التخييلي وتنظر في مظاهر تحوله لحظة إبداع القصيد وبعدها، لمعرفة مدى نجاح حركاته الذهنية في خرق حجب الظاهر والتحرر من قيود الحس وظواهره العينية، كما تشي تلك القراءة أيضا بأن مساءلة العالم والأشياء وطرائق تمثل الذات وصياغتها التخييلية لعناصرهما حظيت باهتمام وعناية بعض النقاد والبلاغيين العرب قديما الذين استثمروا نظرية الأكوان عند أرسطو لتفسير الشاعرية وتحديد ظواهرها وتعبيراتها والكشف عن مستويات الوعي ودرجات المزج الذهني بين تمظهرات الشيء الواحد من لحظة ذهنية وحال نفسية إلى أخرى. ولبيان ذلك، سيتابع البحث آراء بعض الشعراء القدامى وأحكامهم التي جعلت من طرائقهم التخييلية لحظة للتفكير في حدود التجربة الإبداعية وإمكاناتها التعبيرية والتصويرية، ولمساءلة كيفية تشكيل صور الأشياء والعوالم ومظاهرها المادية في تعبيرات وإيحاءات شعرية قوامها المقارنة أو المقاربة أو المغايرة في الوصف والتصوير والتشكيل؛ كما سيقف عند تصورات بعض النقاد والبلاغيين الذين تميزوا بقراءة خاصة تنظر إلى الشعر العربي بوصفه كونا جماليا يعيد إنتاج الأكوان الحسية بأكوان نفسية وذهنية ونتاجات تعبيرية متفاوتة ومختلفة بنية وتعبيرا وتمثلا. |
Language | ar |
Publisher | جمعية كليات الآداب في الجامعات أعضاء اتحاد الجامعات العربية |
Subject | نظرية الأكوان الإدراك الذهن الإبداع التخييل النقد |
Type | Article |
Pagination | 25-54 |
Issue Number | 1 |
Volume Number | 21 |
Alternative Abstract | The detailed examination of poetic and critical heritage among the Arabs reveals that the positions of its pioneers were not limited to defining the cognitive nature that governs mental activity during the creative process alone. Rather, they also aimed primarily at questioning the ways of achieving aesthetic self-consciousness, highlighting the levels of their imaginative vision of things and phenomena, and elucidating the factors that contribute to the creation of poetic universes that differ from the perceptible and tangible material reality. Therefore, they did not stop at contemplating the relationship between sensory perception, mental representation, and creative output. Instead, they went beyond that to investigate the perceived forms and their essences, describing the mental and imaginative processes that govern creative action and enable it to convert perceptual consciousness into various linguistic representations and expressions. To illustrate this, the research will continue to examine the opinions of some ancient poets and their judgments that made their imaginative methods a moment for reflecting on the limits of creative experience and its expressive and pictorial possibilities. It will question how images of things, worlds, and their material manifestations were cast in poetic expressions and allusions, characterized by comparison, approximation, or differentiation in description, depiction, and formation. The study will also explore the opinions of some critics and rhetoricians distinguished by a particular reading that views Arabic poetry as an aesthetic universe that reproduces sensory aspects through psychological universes, mental worlds, and varied and diverse expressive structures, forms, and representations. |
Subject | Theory, Universes, Perception, Mind, Creativity, Imagination, Criticism Theory Universes Perception Mind Creativity Imagination Criticism |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
Arabic Language [146 items ]