• English
    • العربية
  • العربية
  • Login
  • QU
  • QU Library
  •  Home
  • Communities & Collections
  • About QSpace
    • Vision & Mission
  • Help
    • Item Submission
    • Publisher policies
    • User guides
      • QSpace Browsing
      • QSpace Searching (Simple & Advanced Search)
      • QSpace Item Submission
      • QSpace Glossary
View Item 
  •   Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • Research Units
  • Ibn Khaldon for Humanities & Social Sciences Center
  • Research of Ibn Khaldon for Humanities & Social Sciences Center
  • View Item
  • Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • Research Units
  • Ibn Khaldon for Humanities & Social Sciences Center
  • Research of Ibn Khaldon for Humanities & Social Sciences Center
  • View Item
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    التجسير المعرفي لدى أعضاء هيئة التدريس في الجامعات العربية: دراسة استكشافية

    Thumbnail
    View/Open
    Interdisciplinarity_Among_Faculty_Members_in_Arab_.pdf (4.171Mb)
    Date
    2025
    Author
    ملكاوي, أسماء حسين
    ملكاوي, محمود صالح
    عليمات, حمود سالم
    العبداللات, محمد فرج
    Malkawi, Asma H.
    Malkawi, Mahmoud Saleh
    Olimat, Hmoud Salem
    Al-Abdallat, Mohammad F.
    ...show more authors ...show less authors
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    الهدف: تسعى الدراسة إلى استكشاف واقع التجسير بين العلوم لدى أساتذة الجامعات العربية. المنهج: أجريت دراسة وصفية ارتباطية باستخدام المقاربة الكمية ومنهج المسح الاجتماعي، تم تصميم استبانة تتضمن عدة أسئلة مغلقة على مقياس ليكرت الخماسي في محورين أساسيين، الأول خاص بأساتذة العلوم الطبيعية ، والثاني بأساتذة العلوم الاجتماعية ، وزعت على عينة متاحة تكونت من (491) من أستاذا جامعيا عربيا. النتائج: توصلت الدراسة إلى وجود اهتمام بدرجة متوسطة لدى أساتذة العلوم الطبيعية والاجتماعية على حد سواء بالأنشطة التجسيرية مع المجالات العلمية المغايرة، وبدرجة ضعيفة من حيث المشاركة في فرق بحثية، وهناك اجماع على عدم تشجيع الجامعات على الممارسات التجسيرية. لم تجد الدراسة فروقا بين أنشطة أعضاء هيئة التدريس وممارساتهم التجسيرية وفقا لمتغيرات الجنس والعمر وبلد التخرج والخبرة، وظهرت الفروق تبعاً لمكان العمل لصالح دول الخليج. التوصيات: أوصت الدراسة بدعم الأنشطة العلمية البينية من خلال ربط أنشطة التجسير بين العلوم بشروط الترقية والتقييم.
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.20428/jss.v31i6.3055
    http://hdl.handle.net/10576/67045
    Collections
    • Research of Ibn Khaldon for Humanities & Social Sciences Center [‎260‎ items ]

    entitlement


    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us
    Contact Us | QU

     

     

    Home

    Submit your QU affiliated work

    Browse

    All of Digital Hub
      Communities & Collections Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher
    This Collection
      Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    About QSpace

    Vision & Mission

    Help

    Item Submission Publisher policies

    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us
    Contact Us | QU

     

     

    Video