عرض بسيط للتسجيلة

المرشدخميس, رمضان
المرشدمحمد‌, أبو‌ بكر‌
المؤلفالمري, مريم حمد جابر الغياثين
تاريخ الإتاحة2025-09-17T05:59:26Z
تاريخ النشر2025-06
معرّف المصادر الموحدhttp://hdl.handle.net/10576/67314
الملخصيعد التعليم القرآني، بما يحمله من مضامين تربوية وتراث علمي زاخر، رافدا تربويا أصيلا للنهوض بالمجتمع؛ لما يمثله من أساس راسخ في تنشئة الأجيال وبناء المجتمعات. وفي هذا السياق، وتنبع أهمية هذه الدراسة من إبراز نظرية الإمام أبي حامد الغزالي في التعليم القرآني، وربطها بواقع مراكز تعليم القرآن الكريم في دولة قطر، بما يسهم في الإفادة من هذا التراث الإسلامي العريق وتفعيله في تنمية الجوانب المعرفية والسلوكية، وتعزيز إسهامه في دعم التنمية البشرية. وتهدف الدراسة إلى تقديم عمل علمي يجمع بين خبرة الباحثة العملية في مراكز تعليم القرآن الكريم وتخصصها في التفسير وعلوم القرآن، وذلك من خلال تتبع المعالم المعرفية والسلوكية في نظرية الغزالي، وبيان أوجه الاتفاق والاختلاف بينها وبين واقع التعليم في هذه المراكز، واقتراح سبل التطبيق هذا المنهج في ضوء المعطيات المعاصرة اعتمدت الباحثة في هذه الدراسة على المنهج التحليلي في الكشف عن المعالم المعرفية والسلوكية في تعليم القرآن وتعلمه، كما ظهرت في نظرية الإمام أبي حامد الغزالي فوظفت المنهج التحليلي لتحليل تراثه التربوي، بعد استقراء تراث الإمام وتوصيف ما تناوله ثم استنباط الأساليب القرآنية المتجذرة فيه، واستجلاء تحذيراته التربوية في طريق التعلم والتعليم مستندة إلى أهم مؤلفاته في مجال التعليم القرآني، بهدف استجلاء جوانب التزكية الروحية والممارسات التعليمية التي تعكس تكامل المعرفة والسلوك في العملية التربوية، كما سعت الباحثة إلى ربط ما تم استقراؤه من تراث الإمام الغزالي بواقع التعليم القرآني المعاصر. إضافة إلى ذلك، وظفت الباحثة المنهج الاستنباطي لاستخلاص المبادئ التربوية القابلة للتطبيق في البيئة التعليمية القطرية، والمنهج النقدي لتحليل مدى توافق الرؤية التربوية للغزالي مع احتياجات التعليم الحديث في الحلقات القرآنية توصلت الدراسة إلى أن للإمام الغزالي منهجية متكاملة في التعليم القرآني، تعنى بترسيخ المعرفة وتزكية السلوك، وهي منهجية قابلة للتفعيل في المؤسسات التعليمية المعاصرة . وقد اختيرت مؤسسة حمد بن خالد آل ثاني لتعليم القرآن الكريم باعتبارها أحد المراكز القرآنية الفاعلة في دولة قطر، ونموذجا يعنى بالتربية المعرفية والسلوكية، مما أتاح دراسة تطبيقية تنطلق من واقع تعليمي قائم، تسهم في فتح آفاق لتفعيل نظرية الإمام الغزالي في التعليم القرآني. كما كشفت الدراسة عن أوجه الاتفاق والاختلاف بين منهج المؤسسة ومنهج الغزالي، وتتبعت ملامح الالتقاء في بناء منهج معرفي سلوكي يسهم في ترسيخ الأخلاق القرآنية لدى المعلمات والمتعلمات وتتضمن الدراسة زيارة ميدانية لمقر مؤسسة حمد بن خالد آل ثاني لتعليم القرآن الكريم، بهدف الوقوف على طبيعة المنهج المتبع في الحلقات القرآنية من خلال اجتماعات مع الإدارة النسائية والنظر في المنهج. وقد تم تحليل المنهج التعليمي المعتمد ومقارنته بمعالم النظرية المعرفية والسلوكية لدى الإمام الغزالي في التعليم القرآني الرصد أوجه الاتفاق والاختلاف بين المنهجين في تركيزهما على المعارف القرآنية التأصيلية وترسيخ السلوك الأخلاقي التربوي. واختتم المشروع بتقديم نموذج تربوي قابل للتطبيق مستوحى من تفسير الإمام الغزالي لسورة الحجرات في كتابه "إحياء علوم الدين"، يبرز المعالم الأخلاقية للتعليم القرآني ويعكس التكامل بين البعد المعرفي والسلوكي، حيث يرتبط تدبر القرآن الكريم ارتباطا وثيقا بتطبيقه العملي في حياة المسلم. ومن هذا المنطلق، جاءت هذه الدراسة بعنوان: المعالم المعرفية والسلوكية لنظرية أبي حامد الغزالي في التعليم القرآني وتطبيقاتها في مراكز التحفيظ بدولة قطر، بهدف تفعيل هذه الرؤية في الواقع التربوي المعاصر.
اللغةar
الموضوعأبي حامد الغزالي
التعليم القرآني
مراكز تعليم القرآن الكريم
قطر
مراكز التحفيظ في قطر
العنوانالمعالم المعرفية والسلوكية لنظرية أبي حامد الغزالي في تعليم القرآن وتعلمه وتطبيقاتها في مراكز القرآن في دولة قطر
العنوان البديلCognitive and Behavioral Landmarks in Abu Hamid Al-Ghazali’s Theory of Quranic Teaching and Learning and Its Applications in Quranic Centers in the State of Qatar
النوعMaster Thesis
الملخص البديلQuranic education, with its rich pedagogical content and profound scholarly heritage, represents a foundational pillar for societal development. It serves as a vital source for nurturing generations and shaping cohesive communities. Within this context, the significance of this study lies in its effort to highlight Imam Abu Hamid Al-Ghazali’s theory of Quranic education and connect it to the current reality of Quranic learning centers in Qatar. The study aims to activate this classical Islamic legacy to enhance both cognitive and behavioral dimensions of education and reinforce its contribution to human development. This research presents a scholarly endeavor that integrates the author’s practical experience in Quranic education centers with her academic specialization in Tafsir and Quranic Sciences. It traces the cognitive and behavioral features of Al-Ghazali’s educational theory, examines its alignment and divergence from contemporary practices in these centers, and proposes applicable strategies for implementation in light of modern educational realities. The researcher employed an analytical methodology to uncover the cognitive and behavioral dimensions of Quranic teaching and learning as articulated in Al-Ghazali’s theory. This involved a thorough analysis of his pedagogical legacy, beginning with a comprehensive review and categorization of his works, followed by the extraction of embedded Quranic methods and educational warnings. The study draws on AlGhazali’s most influential writings in Quranic education to illuminate aspects of spiritual purification and instructional practices that reflect the integration of knowledge and behavior in the educational process. Furthermore, the study bridges Al-Ghazali’s educational heritage with the contemporary landscape of Quranic instruction. It also utilizes a deductive approach to extract pedagogical principles applicable to the Qatari educational environment, alongside a critical methodology to assess the compatibility of Al-Ghazali’s vision with the needs of modern Quranic circles. The findings reveal that Imam Al-Ghazali developed a comprehensive methodology for Quranic education, emphasizing the consolidation of knowledge and the refinement of behavior—an approach that can be effectively implemented in modern educational institutions. The study selected the Hamad bin Khalid Al Thani Foundation for Quranic Education as a representative model due to its active role in promoting cognitive and behavioral development. This enabled a practical case study rooted in an existing educational context, opening avenues for the activation of Al-Ghazali’s theory. The research identified points of convergence and divergence between the Foundation’s methodology and Al-Ghazali’s approach, and explored areas of alignment in constructing a cognitive-behavioral framework that fosters Quranic ethics among female educators and learners. A field visit to the Foundation’s headquarters was conducted to examine the nature of the curriculum used in Quranic circles through meetings with the women’s administration and a review of the instructional materials. The adopted curriculum was analyzed and compared with the cognitive and behavioral features of Al-Ghazali’s theory to identify similarities and differences in their emphasis on foundational Quranic knowledge and the cultivation of ethical conduct. The project concluded with the development of an applicable educational model inspired by Al-Ghazali’s interpretation of Surah Al-Hujurat in his seminal work Ihya’ ‘Ulum al-Din. This model highlights the ethical dimensions of Quranic education and reflects the integration of cognitive and behavioral aspects, affirming that contemplation of the Quran is intrinsically linked to its practical application in the life of a Muslim. Accordingly, this study—entitled Cognitive and Behavioral Landmarks in Abu Hamid Al-Ghazali’s Theory of Quranic Education and Its Applications in Quranic Centers in the State of Qatar—seeks to activate this classical vision within the framework of contemporary educational practice.
التخصصالتفسير وعلوم القرآن
dc.accessType Full Text


الملفات في هذه التسجيلة

Thumbnail

هذه التسجيلة تظهر في المجموعات التالية

عرض بسيط للتسجيلة