• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
      • عرض المستودع الرقمي
      • البحث في المستودع الرقمي (البحث البسيط والبحث المتقدم)
      • ارسال عملك للمستودع الرقمي
      • مصطلحات المستودع الرقمي
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية طب الأسنان
  • أبحاث طب الأسنان
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية طب الأسنان
  • أبحاث طب الأسنان
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Integration of haptic virtual reality simulators in undergraduate dental curricula: A survey-based study in Gulf Cooperation Council countries

    Thumbnail
    عرض / فتح
    journal.pone.0322810.pdf (308.9Kb)
    التاريخ
    2025
    المؤلف
    Matoug-Elwerfelli, Manal
    Al-Khabuli, Jumma O.
    Alhobeira, Hazza A.
    Dass, Hanin
    Abdou, Ahmed M.A.
    Ali, Kamran
    ...show more authors ...show less authors
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Background The integration of haptic simulators in contemporary dental education has been reported to improve students' hand-eye coordination and fine motor skills during pre-clinical education to facilitate a smooth transition to the clinical setting. The aim of this study was to assess the integration of haptic virtual reality simulation (HVRS) in undergraduate dental curricula in the Gulf Cooperation Council countries. Methods All dental schools offering undergraduate dental programs in the Gulf Cooperation Council countries were invited to participate in this cross-sectional study design. Data was collected using an online survey on a voluntary basis and analyzed using Microsoft Excel. Results Out of 34 dental schools, responses were received from 30 dental schools (response rate 88.2%). In terms of haptic integration, only two (6.7%) dental institutions have adopted haptic simulation in undergraduate dental education. However, a considerable proportion of schools (n = 13, 46.4%) expressed an interest in the future use of haptic technology. The key strengths of HRVS included the integration of modern technology, opportunities for self-directed learning, development and consolidation of manual skills, and boosting self-confidence amongst undergraduate dental students. Financial cost and limited patient cases in the HRVS library were regarded as the main barriers to widespread use of this technology. Conclusion Although the Gulf Cooperation Council countries have strong economies with a high gross domestic product (GDP), only a limited number of dental schools have incorporated haptic technology in their curricula. Nevertheless, a high proportion of dental schools in the region are actively considering purchasing and implementation of haptic devices in undergraduate dental programs.
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0322810
    http://hdl.handle.net/10576/67611
    المجموعات
    • أبحاث طب الأسنان [‎436‎ items ]

    entitlement

    وثائق ذات صلة

    عرض الوثائق المتصلة بواسطة: العنوان، المؤلف، المنشئ والموضوع.

    • Thumbnail

      Analytical model of I-bar clasps for removable partial dentures 

      Richert R.; Alsheghri A.A.; Alageel O.; Caron E.; Song J.; Ducret M.; Tamimi F.... more authors ... less authors ( Elsevier Inc. , 2021 , Article)
      Objective: Clasps of removable partial dentures (RPDs) often suffer from fatigue stress that leads to plastic deformation, loss of retention, and RPD failure. Recently, computer-based technologies were proposed to optimize ...
    • Thumbnail

      The effect of nanocoatings of SiO2, TiO2, and ZrO2 on titanium-porcelain bonding 

      Atsu S.S.; Aksan M.E.; Bulut A.C.; Tamimi F. ( Mosby Inc. , 2021 , Article)
      Statement of problem: Durable titanium-porcelain bonding is challenging because of the formation of a thick oxide layer on the surface during porcelain firing. Purpose: The purpose of this in vitro study was to evaluate ...
    • Thumbnail

      Script concordance tests: A call for action in dental education 

      Vital S.; Wulfman C.; Girard F.; Tamimi F.; Charlin B.; Ducret M.... more authors ... less authors ( John Wiley and Sons Inc , 2021 , Article)
      The Script Concordance Test (SCT) is an educational tool that aims to assess the ability to interpret medical information under conditions of uncertainty. It is widely used and validated in health education, but almost ...

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا
    اتصل بنا | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشر

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا
    اتصل بنا | جامعة قطر

     

     

    Video