• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • عن المستودع الرقمي
    • الرؤية والرسالة
  • المساعدة
    • إرسال الأعمال الأكاديمية
    • سياسات الناشر
    • أدلة المستخدم
      • عرض المستودع الرقمي
      • البحث في المستودع الرقمي (البحث البسيط والبحث المتقدم)
      • ارسال عملك للمستودع الرقمي
      • مصطلحات المستودع الرقمي
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الآداب والعلوم
  • اللغة العربية لغير الناطقين بها
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الآداب والعلوم
  • اللغة العربية لغير الناطقين بها
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Tāḥlīl Kitāb TOAFL “Muqārrār Tāḥdīd āl-Mustāwā” āl-Mustānīdī īlā āl-Iṭār āl-Ūrūbī āl-Mārjāʿī āl-Mushtārāk līl-Lughāt

    Thumbnail
    عرض / فتح
    Main articale (524.7Kb)
    التاريخ
    2025
    المؤلف
    Syarofit, Miqdarul Khoir
    Mahliatussikah, Hanik
    Alfan, Muhammad
    Abushihab, Eiman F.
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    The rising demand for standardized Arabic language proficiency tests, especially for international institutions like Al-Azhar University in Egypt, underscores the need to evaluate current assessment tools for validity and global alignment. This study analyzes the TOAFL Muqarrar Taḥdīd Mustawā textbook using the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) to assess its suitability for testing the language skills of prospective students of Al-Azhar University in Egypt. Employing a descriptive qualitative method with quantitative data estimation, the study examined the number of questions, their distribution across language skills (listening, reading, writing, grammar), difficulty levels, and CEFR classification (A1–C2). Findings show that most items are concentrated at the intermediate levels (B1–B2), with limited coverage of advanced levels (C1–C2). Additionally, the distribution of skills is uneven, and questions lack integration within realistic contexts. The study recommends enhancing content diversity, incorporating higher-order thinking and critical reasoning tasks, and improving the integration of skills to align more closely with CEFR standards. This research offers a structured evaluation model for Arabic language testing materials, providing a systematic approach to analyze test content and language proficiency alignment. The study recommends aligning local Arabic language assessments with international frameworks, such as the CEFR, to enhance students’ academic readiness and competitiveness in global academic contexts.
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.25217/mantiqutayr.v5i2.6390
    http://hdl.handle.net/10576/67855
    المجموعات
    • اللغة العربية لغير الناطقين بها [‎15‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا
    اتصل بنا | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    عن المستودع الرقمي

    الرؤية والرسالة

    المساعدة

    إرسال الأعمال الأكاديميةسياسات الناشر

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا
    اتصل بنا | جامعة قطر

     

     

    Video