Show simple item record

AuthorIbrahim, Fadel Khaleel [فاضل خليل ابراهيم]
Available date2009-11-25T13:12:33Z
Publication Date1997
Publication NameJournal of the E. R. C.
CitationJournal of the E. R. C., 1997, Vol. 6, No. 11, Pages 47-79.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8200
Abstractيهدف البحث إلى التعرف على طرائق التدريس المستخدمة من قبل أعضاء الهيئة التدريسية في سبعة أقسام في كلية اللغة العربية في جامعة الموصل وما يناظرها من أقسام في كليتي الآداب والعلوم من نفس الجامعة. تكونت العينة من (84) عضو هيئة تدريس. واستخدم الاستبيان أداة للبحث اشتملت على (19) طريقة تدريسية وزاد بمقياس ثلاثي يتدرج من دائما- أحيانا- لا استخدمها. وتم اعتماد الوسط المرجح والاختبار التائي وتحليل التباين الأحادي وسائل إحصائية. وتوصل البحث إلي أن مجموعة طرائق التدريس اللفظية- التقليدية المدعمة بكتابة التقارير أو إجراء مشاريع البحوث هي من أكثر مجاميع طرائق التدريس المستخدمة ومن قبل أعضاء الهيئة التدريسية في كليات الآداب والعلوم والتربية في جامعة الموصل. أظهرت الدراسة كذلك بان هناك فروقاً ذات دلالة إحصائية بين استجابات أعضاء الهيئة التدريسية تعزى إلى مجال تخصص الكلية (آداب، علوم، تربية) ولصالح كليتي التربية والعلوم. فضلا عن وجود تلك الفروق بين الأقسام العلمية والإنسانية ولصالح الاقسام العلمية، وفى المقابل لم تظهر هناك فروق ذات دلالة إحصائية تعزى إلي موقع الأقسام المتناظرة في الكليات المختلفة. وفي ضوء نتائج البحث جرى تقويم جملة من التوصيات والمقترحات.
Languagear
PublisherQatar University
SubjectCooperative Learning
طرق التدريس
Titleطرائق التدريس المستخدمة من قبل أعضاء الهيئة التدريسية في الاقسام المتناظرة لبعض كليات جامعة الموصل
Alternative TitleTeaching methods used by the faculty members (F.M.) in the counter part departmens of some colleges in Mosul University
TypeArticle
Pagination47-79
Issue Number11
Volume Number6
Alternative AbstractThe purpose of this study is to examine the teaching Methods used by the faculty members in seven departments in the college of Education by comparing them with those used in the counter part departments in the colleges of Arts and Science Mosul University . The sample included (84) Faculty members and the instrument used was the closed-end questionnaire which consisted of (19) teaching methods. The probability mean , T. Test , One-way analysis of variance were used as the main statistical techniques . The Findings of the study revealed that the group of oral and traditional teaching methods with writing reports or doing projects are the methods mostly used by the faculty members . The study also showed that there is a significant difference between the responses of the faculty members according to the colleges variable and the sort of Departments ( humanity , scientific) variable . In contrast , the study emphasises that there is no significant difference between the faculty members responses according to the counter part departments variable . finally .suggestions and recommendations are introduced .


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record