مدى تحقيق مؤسسات تعليم الكبار لأهدافها في الأردن
Author | Athamna, Salah Muhamed [صلاح محمد عثامنه] |
Available date | 2009-11-25T13:12:40Z |
Publication Date | 2000 |
Publication Name | Journal of the E. R. C. |
Citation | Journal of the E. R. C., 2000, Vol. 9, No. 17, Pages 133-161. |
Abstract | هدفت هذه الدراسة إلي التعرف على الدرجة التي تحققت بها أهداف مؤسسات تعليم الكبار الوظيفي في الأردن ومعرفة العلاقة الارتباطية بين متوسطات رضى الدارسين عن عناصر العملية وتحقيق الأهداف. أظهرت الدراسة: أن المديرون يوضحون الأنظمة والتعليمات بدرجة كبيرة وتقبلهم للنقد وتعاونهم في حل مشكلات الدارسين كانت متوسطة، وأن المدرسين يقومون خير قيام بالأعداد للمحاضرة وهم قادرين على توصيل المعلومات بدرجة كبيرة إما مراعاة الفروق الفردية وطرق أساليب التقويم قد حازت على درجة متوسطة، ومناسبة محتوى المادة الدراسية لحاجات الدارسين بدرجة كبيرة، كما كانت إجابات الدارسين غير مرضية عن البيئة التدريسية. - حققت مؤسسات تعليم الكبار الوظيفي الأهداف التالية بدرجة كبيرة. - أن يحب الدارسون عملهم ويتكيفون معه، ويهتمون بما يدور حولهم من أحداث ويحبون الوطن ويصبحون أقدر على تحصل المسؤولية وحل المشكلات وتعزز لديهم روح العمل الجماعي. حققت الأهداف التالية بدرجة متوسطة وقليلة: أن يزداد إتقان الدارسين لعملهم ويترقون في وظائفهم ويكتسبون مهارة البحث العلمي والتعلم الذاتي ويزداد دخلهم ويوفقون بين مطالب العمل ومطالب الأسرة. - هناك علاقة ارتباطية موجبة بين متوسطات درجات رضى الدارسين عن عناصر العملية التعليمية ومتوسطات درجات تحقيق الأهداف. - توجد فروق دالة إحصائية عند مستوى 0.05=α بين المتوسطات الحسابية لدرجات تحقيق الأهداف ودرجات ملائمة العناصر التعليمية تعزى لمتغير الجنس والمؤسسة والمؤهل لصالح الذكور ومعهد الثقافة العمالية وحملة الدكتوراه على التوالي. |
Language | ar |
Publisher | Qatar University |
Subject | Adult Education تعليم الكبار |
Alternative Title | Achievements of adult education institutions in Jordan |
Type | Article |
Pagination | 133-161 |
Issue Number | 17 |
Volume Number | 9 |
Alternative Abstract | This study aimed to investigate the degree to which have been achieved the objectives of the functional adult teaching institutions in Jordan. Also, the study aimed to investigate the correlation between the averages related to the learners' satisfaction with the elements of the process and the stated objectives. Study results are as follows: 1. The functional adult teaching institutions have achieved the following objectives to a great extent: a. They have succeeded in making the learners like their job and adapt to it. b. They have succeeded in arousing the learners' interest in what is happening in their environment. c. They have succeeded in reinforcing the learners' sense of patriotism and being an important part of their country. d. The learners have improved their ability in solving problems and they have developed a better sense of responsibility. e. The learners' sense of teamwork has been reinforced. 2. These institutions have achieved the following objectives to some extent: a. The learners have improved their job performance. b. The institutions helped the learners to make better progress in their jobs. c. They also helped the learners to acquire the skills of scientific research and self-study. d. They helped the learners in increasing their income. e. They helped the learners to better cope with their job and family requirements. 3. It has been found that'' there is a positive correlative relationship between the learner's averages regarding their satisfaction with the elements of the teaching process and the average of objective achievement. 4. Also, it has been found that there are differences of statistical significance at the level a=0.05, between the averages of the objectives achievement and the averages related to the suitability of teaching elements. This is believed to be due to the sex variable, in favor of the males. 5. There have been differences of statistical significance at the level of a=0.05 between the averages of the degrees of the objectives achievement, which are believed to be due to the institutions variable. There are differences between the averages of the learners of the Institution of Workers Education and the rest of the institutions, in favor of the institution of the Workers Education. |