• English
    • العربية
  • العربية
  • Login
  • QU
  • QU Library
  •  Home
  • Communities & Collections
  • Help
    • Item Submission
    • Publisher policies
    • User guides
    • FAQs
  • About QSpace
    • Vision & Mission
View Item 
  •   Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Ceased Journals
  • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005]
  • View Item
  • Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Ceased Journals
  • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005]
  • View Item
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رؤى العالم المتعلقة بالسببية لدى الطلبة المعلمين الإماراتيين واليمنيين

    Thumbnail
    View/Open
    059712-0005-fulltext.pdf (617.8Kb)
    Date
    1997
    Author
    Haidar, A. Hussein [عبد اللطيف حسين حيدر]
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    تناولت الدراسة الحالية رؤى العالم المتعلقة بالسببية لدى الطلبة المعلمين العرب الملتحقين في تخصص التربية العلمية. وشملت جملة الدراسة 98 طلباً وطالبة، خمسون منهم من جامعة الإمارات العربية المتحدة في دولة الأمارات العربية المتحدة، و 48 من جامعة تعز في الجمهورية اليمنية. واستخدمت الدراسة أداة أوجينيني وزملائه (Ogunniyi, Jegede, Ogawa, Yandila, & Oladele 1995)) والتي تتكون من ثماني قصص خيالية على صورة مشكلات يطلب في نهاية كل منها من المستجيب أن يحدد درجة موافقته مع كل من خمس تفسيرات مختلفة للمشكلة. وتشمل التفسيرات أنماطا مختلفة من السببية العلمية وغير العلمية. ولقد بينت النتائج أن الطلبة المعلمين يستخدمون أنماطا متنوعة من السببية، وإن كان نلك بنسب مختلفة. وتشمل أنماط السببية التي استخدمها الطلبة: السحر والغموض (48 %)، والعقلانية والعلم (39 %)، ثم ما وراء الطبيعة والمخاطر والعلم الزائف (30 %)، وأخير ا الروحانية والتي كانت الأقل استخداما (14 %) . ولقد تبين أن الطلبة يستخدمون كل من السببية العلمية وغير العلمية دون الشعور بوجود تعارض بينهما. ولم تبين النتائج فروقا ذات دلالة إحصائية بين الطلبة المعلمين في كل من الأمارات واليمن. وأوصت الدراسة بضرورة اهتمام رجال التربية العلمية في الوطن الربى بدراسة رؤى العالم لدى الطلبة عند إعداد مناهج العلوم، وابتكار طرق تدريس بحيث تراعي طبيعة الثقانة العربية.
    DOI/handle
    http://hdl.handle.net/10576/8234
    Collections
    • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005] [‎225‎ items ]

    entitlement


    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Home

    Submit your QU affiliated work

    Browse

    All of Digital Hub
      Communities & Collections Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher
    This Collection
      Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    About QSpace

    Vision & Mission

    Help

    Item Submission Publisher policiesUser guides FAQs

    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Video