• English
    • العربية
  • العربية
  • Login
  • QU
  • QU Library
  •  Home
  • Communities & Collections
  • Help
    • Item Submission
    • Publisher policies
    • User guides
    • FAQs
  • About QSpace
    • Vision & Mission
View Item 
  •   Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Ceased Journals
  • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005]
  • View Item
  • Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Ceased Journals
  • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005]
  • View Item
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    معايير واستراتيجيات اختيار الكتاب الجامعي في كليتي التربية والآداب بجامعة السلطان قابوس

    Thumbnail
    View/Open
    050222-0001-fulltext.pdf (875.3Kb)
    Date
    2002
    Author
    Khataybeh, Abdalla Mohammed [عبد الله محمد عبد الله خطابية]
    Issan, Salha Abdulla [صالحة عبد الله عيسان]
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    هدفت هذه الدراسة إلى معرفة تقديرات أعضاء هيئة التدريس بكلية التربية بجامعة السلطان قابوس للأسس والمعايير التي يتبعونها لاختيار الكتاب الجامعي المقرر. استخدم لأغراض هذه الدراسة مقياس مكون من (43) فقرة موزعة على خمسة مجالات هي: محتوى الكتاب، والتعميم التعليمي للكتاب والنشاطات التربوية المصاحبة للكتاب، والإجراءات العملية لاختيار الكتاب، ومراعاة الكتاب لمتطلبات البيئة العمانية، وقد تم التأكد من صدق المحتوى وصدق البناء من خلال عرضه على لجنة المحكمين، كما تم التأكد من الثبات باستخدام معادلة كرونباخ- ألفا للاتساق الداخلي (94. 0) شملت عينة الدراسة (83) عضوا من أعضاء هيئة التدريس في مختلف الرتب الأكاديمية. وقد أظهرت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى للكلية التي تعمل بها عضو هيئة التدريس أو جنسيته أو رتبته، أو لخبرته الأكاديمية، وقد أظهرت الدراسة أن أعضاء هيئة التدريس العمانيين يؤكدون على ضرورة مراعاة الكتاب المقرر لمتطلبات البيئة العمانية أكتر من أعضاء هيئة التدريس من الجنسيات الأخرى. أوصت الدراسة بأجراء المزيد من البحوث عن معايير اختيار الكتاب الجامعي بالكليات الأخرى، كما توصي بعدم استخدام كتاب جامعي واحد للمقرر الجامعي لما له من آثار سلبية على تعلم الطلبة في المرحلة الجامعية.
    DOI/handle
    http://hdl.handle.net/10576/8259
    Collections
    • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005] [‎225‎ items ]

    entitlement


    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Home

    Submit your QU affiliated work

    Browse

    All of Digital Hub
      Communities & Collections Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher
    This Collection
      Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    About QSpace

    Vision & Mission

    Help

    Item Submission Publisher policiesUser guides FAQs

    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Video