Show simple item record

Authorحمد هميسات
Authorعبد الحميد البدور
Available date2009-11-25T13:35:41Z
Publication Date1999
Publication NameJournal of the E. R. C.
CitationJournal of the E. R. C., 1999, Vol. 8, No. 16, Pages 189-222.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8398
Abstractهدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مستوى اتجاهات طلاب الصف العاشر الأساسي في المدارس الحكومية في محافظات الأردن الجنوبية (الكرك، الطفيلة، معان، العقبة)، ومعرفة أثر كل من مستوى التحصيل والتفضيل المهني، ومهن الآباء في اتجاهاتهم نحو التعليم المهني، وبالتحديد فان هذه الدراسة حاولت الإجابة عن السؤالين: 1- ما مستوى اتجاهات طلاب الصف العاشر الأساسي في مدارس محافظات جنوب الأردن نحو التعليم المهني ؟ 2- هل يوجد أثر لكل من مستوى التحصيل والتفضيل المهني ومهنة الأب في اتجاهات طلاب الصف العاشر في محافظات جنوب الأردن نحو التعليم المهني. تم استخدام مقياس اتجاهات الطلاب نحو التعليم المهني الذي أعده الجعنييني (1992) بعد أن تم تطويره وحساب مؤشرات صدقه وثباته لغايات هذه الدراسة كم تم استخدام مقياس رولاند للتفضيل المهني والمعدل للبيئة الأردنية (الحواري، 1982). تمت الإجابة عن السؤال الأول للدراسة عن طريق استمرار المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية لأداء أفراد عينة الدراسة ككل، ولمجموعات أفراد عينة الدراسة تبعاً لمستويات المتغيرات المستقلة على مقياس اتجاهات الطلبة نحو التعليم المهني. وللإجابة عن بقية الأسئلة، تم استخدام تحليل التباين الأحادي لاختبار كل فرضية من فرضيات الدراسة، وحدد مستوى الدلالة الإحصائية (0.05) واستخدم اختبار شيفيه للمقارنات البعدية في حالة ظهور فروق لتحديد مصدر هذه الفروق: وفد أظهرت الدراسة النتائج: أن متوسطات درجات عينة الدراسة على مقياس الاتجاهات نحو التعليم المهني تمثل درجة متدنية من الاتجاه الإيجابي، وأن هناك أثراً ذا دلالة إحصائية (.05>P) للتحصيل في اتجاهات طلاب الصف العاشر الأساسي في المحافظات الجنوبية من الأردن نحو التعليم المهني لصالح الطلاب ذوي التحصيل المتوسط والتحصيل المتدني مقابل ذوي التحصيل المرتفع، وأن هناك أثرا ذا دلالة احصائية (.05>P) للتفضيل المهني في اتجاهات طلاب الصف العاشر الأساسي في المحافظات الجنوبية من الأردن نحو التعليم المهني لصالح الطلاب ذوي نمط الشخصية الواقعية والشخصية الفنية، كما كان هناك أثراً ذا دلالة إحصائية (.05>P) لمهنة الأب في اتجاهات طلاب الصف العاشر الأساسي في المحافظات الجنوبية من الأردن نحو التعليم المهني، ولصالح الطلاب الذين يعمل آباؤهم في المهن اليدوية العملية.
Languagear
PublisherQatar University
Subjectالتعليم التقني
Titleاتجاهات طلاب الصف العاشر الأساسي في محافظات جنوب الأردن نحو التعليم المهني وعلاقتها بمستوي تحصيلهم وتفضيلهم المهني ومهن آبائهم
Alternative TitleAttitudes of tenth basic graders students in Southern Govenate in Jordan toward vocational education and relatioship of there achievment level, career choice and father profession
TypeArticle
Pagination189-222
Issue Number16
Volume Number8
Alternative AbstractThis study aimed to know the level of attitudes for the tenth basic grader in governmental schools in southern governates in Jordan.(Karak,Tfila,Ma'an,Aqba), and to know the effect of achievement level,career choice,and fathers' profession on the students' attitudes toward vocational education,particularly the study attempted to answer the following questions: 1- What is the level of the tenth basic graders' attitudes toward vocational education in governmental schools of southern governates in Jordan? 2-Is there any significant effect of the achievement level, career choice and fathers' profession on students' attitudes toward vocational education in governmental schools of southern govemates in Jordan? They used, the scale of students' attitudes towards vocational education which has been prepared by Al-Ja'nini(1992) after it was developed by the researcher to be used in this study .Also, the researchers used Holland's scale for career choice which was adapted to the Jordanian environment. The first question of this study was answered by calculating the means and standard deviation of the performance of all the sample. And the performance of the groups of individuals according to the level variable independent by the scale of students attitude's toward vocational education .The second question was answered by using one-way ANOV A to test every hypotheses alone. A statistically significant level (P=.05) was determined. Also Scheffe test for post hoc multiple comparisons was used in case of person difference to determine the causes of these differences. This study showed the following findings: I -Student's attitudes toward vocational education represent a low level of positive attitude toward vocational education regardless of the achievement level, career choice and father's professions. 2-There were statistically differences (p<.05) in student's attitudes towards vocational education in public schools of southern governoratesin in Jordan, which could be attributed to student's achievement level. 3-There were statistically significant differences (p<.05) in student's attitudes towards vocational education in public school of southern governates in Jordan , which could be attributed to student's career choice. 4-There were statistically differences (p<.05) in student's attitudes toward vocational education in public schools of southern governates in Jordan which could be attributed to student's father's profession.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record