Show simple item record

Authorالثبيتي، ضيف الله بن عواض
Available date2009-11-25T13:37:28Z
Publication Date2003
Publication NameJournal of Educational Sciences
CitationJournal of Educational Sciences (JES), 2003, Vol. 3, No. 3, Pages 173-208.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8484
Abstractهدفت الدراسة إلى الكشف عن مدى فاعلية برنامج الأعداد التربوي بجامعة أم القرى في تعريف الطالب المعلم بخصائص التلميذ الموهوب الذاتية والمتعلقة بكل من علاقاته مع الآخرين والعلاقات المكانية، في حقل الاجتماعيات. وتكونت العينة من (206) من الطلاب المعلمين والطالبات المعلمات أجابوا عن استبانة خصصت للدراسة، وذلك في نهاية الفصل الدراسي الثاني لعام 1418 هـ، تم اختيار الفصل الثاني بطريقة عشوائية أجريت بين الفصلين الدراسيين الأول والثاني لعام 1418 هـ. ولتحليل بيانات الدراسة تم استخدام التكرارات والنسب المئوية، و المتوسطات الحسابية، والانحرافات ا لمعيارية، واختبار (ت) (t-Test). ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة: أن برنامج الاعداد التربوي بجامعة أم القرى يعرف الطالب المعلم المتخصص في حقل الاجتماعيات بخمس من خصائص التلميذ الموهوب في هذا الحقل بدرجة عالية، أربع منها من الخصائص الذاتية للتلميذ الموهوب، هي: قدرة التلميذ الموهوب على التركيز، قدرة التلميذ الموهوب على المثابرة، ثقة التلميذ الموهوب بنفسه، والدافعية الذاتية لدى التلميذ الموهوب، وواحدة منها من الخصائص المرتبطة بالعلاقات المكانية، هي: قدرة التلميذ الموهوب على تنظيم وتصنيف الأشياء. في حين أن البرنامج يعرف ببقية الخصائص التي شملتها الدراسة، وعددها خمس وعشرون بدرجة متوسطة ومنها: موقف التلميذ الموهوب من تقييم الآخرين لسلوكه، موقف التلميذ الموهوب نحو المساعدة في تعليم الزملاء، وطريقة التلميذ الموهوب في تصميم وبناء النماذج البصرية. وقد أوصت الدراسة بأن يزيد تركيز برنامج الاعداد التربوي بجامعة أم القرى في إبراز خصائص التلميذ الموهوب في حقل الاجتماعيات على مستو ى الدراسات العليا والجامعية، مع إقامة دورات عن الموضوع لكل من له علاقة بحقل الاجتماعيات من منسوبي التعليم العام.
Languagear
PublisherQatar University
Subjectالموهبة.
التعليم الجامعي
Titleفاعلية برنامج الإعداد التربوي بجامعة أم القرى في تعريف الطالب المعلم المتخصص في الاجتماعيات بخصائص التلميذ الموهوب في هذا الحقل
Alternative TitleEffectiveness of Teacher Education Program at Umm Al-Qura University in Introducing the Characteristics of Gifted Student in Social Studies to the Student Teacher in This Area
TypeArticle
Pagination173-208
Issue Number3
Volume Number3
Alternative AbstractThe present study is an attempt to discover the effectiveness of teacher education program at Umm Al-Qura University in introducing the characteristics of the gifted student to the student teacher in spatial ability , interapersonal ability , and interpersonal ability . The sample includs (206) male and female student teachers of social studies at the second semester of the year 1998. This second semester decided for the study was chosen randomly. The results indicate that the Teacher Education Program at Umm Al-Qura University for social studies is introducing five characteristics of the gifted student at the high rate. Four of them are related to the interpersonal ability and they are as follows: 1-ability to concentrate. 2-persistence on taskes. 3- self-confidence. 4- self-motivation. The fifth characteristics is related to spatial ability which is the ability of the gifted student to organize and classify objects . The program also introduces twenty five other characteristics of the gifted student at moderate rate such as: evaluation of his behavior by his peers , his ability of taking risks , etc. The study recommends that Teachers Education Program should focus more on introducing the characteristics of the gifted student to student teacher of the social studies as well as introducing In-service Program dealing with the characteristics of the gifted student in the field of social studies.
AuthorAl Thobaity, Dhaifalla A
SubjectEducation


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record