Using the Mother Tongue (Arabic Language) in EFL Teaching
المؤلف | Taha, Fayez M. |
تاريخ الإتاحة | 2009-11-25T13:37:46Z |
تاريخ النشر | 2006 |
اسم المنشور | Journal of Educational Sciences |
الاقتباس | Journal of Educational Sciences (JES), 2006, Vol. 9, No. 9, Pages 222-196. |
الملخص | This paper explores the instructors' and students' reactions to using Arabic language in teaching English as a foreign language in the Department of English and Modern European Languages at the University of Qatar. Therefore, a two-form questionnaire was developed: one for the instructors and one for the students. As regards instructors' responses, it was found that all of the native speakers and 62.5 of non-native speakers of English felt that it was okay to use Arabic in EFL teaching. With regard to students' reactions, it was found that 42.85% of freshmen, 54.23% of sophomores, showing a 13% increase over freshmen; 57.64% of juniors, showing a 4% over junior students and finally 61.53 of senior students favored the use of Arabic, showing an increase of 4% over juniors. Finally, the paper was concluded by recommending a judicious use of Arabic in EFL teaching, and when it is the shortest possible route to make learners understand, since it is believed that the mother tongue does have a vital, facilitating role in teaching the foreign language. |
اللغة | en |
الناشر | Qatar University |
الموضوع | Arabic Language English language -- teaching |
العنوان البديل | استخدام اللغة الأم (اللغة العربية) في تدريس اللغة الإنجليزية |
النوع | Article |
الصفحات | 222-196 |
رقم العدد | 9 |
رقم المجلد | 9 |
الملخص البديل | قامت هذه الدراسة باستكشاف ردود أفعال المدرسين و الطالبات في جامعة قطر في قسم اللغة الإنجليزية حول استخدام اللغة العربية في تدريس اللغة الإنجليزية وذلك في خلال استبيان تكون من نموذجين: أحدهما للطالبات والآخر للمدرسين. وبالنسبة لردود أفعال المدرسين تبين أن المدرسين الأجانب وافقوا جميعا على استخدام اللغة العربية بينما لم يوافق سوى 62.51 % من المدرسين العرب على ذلك. وبالنسبة لردود أفعال الطالبات تتبين أن 42.85 % من طلبة السنة الأولى و54.23 % من السنة الثانية، أي بزيادة 13 % عن السنة الأولى و 57.64 % من السنة الثالثة أي بزيادة 4 % عن السنة الثالثة و61.53 % من السنة الرابعة فضلوا استخدام اللغة العربية أي بزيادة 4 % عن السنة الثالثة. وفي النهاية أوصى الباحث بناءاً على ما سبق باستخدام اللغة العربية في تدريس اللغة الإنجليزية بطريقة حكيمة، وعندما تكون هي الوسيلة الوحيدة لتوصيل المعلومات للطلبة. |
المؤلف | طه، فايز محمد |
الموضوع | اللغة الإنجليزية |
الملفات في هذه التسجيلة
هذه التسجيلة تظهر في المجموعات التالية
-
2006 - Volume 09 - Issue 09 [6 items ]