Show simple item record

Authorالساعي، أحمد جاسم
Available date2009-11-25T13:37:52Z
Publication Date2004
Publication NameJournal of Educational Sciences
CitationJournal of Educational Sciences (JES), 2004, Vol. 6, No. 6, Pages 19-72.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8504
Abstractاستهدف البحث الحالي التعرف على مدى فاعلية برنامج العرض التقديمي ((PowerPoint PP ، المتبوع بنشاط المتعلم الفردي أو الجماعي على التحصيل الدراسي في التعليمي الجامعي، بمستوييه الفوري، والمرجأ من جهة، وعلى مهارات تصميم الوحدات التعليمية الصغيرة وفقاً لمدخل النظم من جهة أخرى. وتألفت عينة البحث من (108) طالبات، وانقسمت العينة إلى ثلاث مجموعات بالتساوي قوام كل واحدة منها (36) طالبة، وتم توزيع هذه المجموعات عشوائيا على معالجات البحث الثلاث، التجريبية الأولى، والتجريبية الثانية، والضابطة (لا معالجة)، على أن يتم استخدام برنامج العرض التقديمي (الباور بوينت) لتقديم المحتوى التعليمي المتعلق بوحدة تصميم التعليم وفقآ لمدخل النظام، متبوعا بنشاط فردي للطالبات يتمثل في التدريب على مهارات تصميم الوحدات التعليمية الصغيرة (المديولات) مع المجموعة التجريبية الأولى، واستخدام البرنامج متبوعا بنشاط جماعي للطالبات مع المجمع عن التجريبية الثانية، وعرض المحتوى التعليمي بدون الاستعانة ببرنامج العرض التقديمي (الباور بوينت PP) مع المجموعة الضابطة مجموعة المحاضرة العادية. وقد خضعت الطالبات لاختبار تحصيلي يقيس مدى تحصيلهن في مفاهيم الوحدة التعليمية على فترتين متباعدتين يفصل بينهما فاصل زمني يقدر بثلاثة أسابيع، وتقييم لأعمال الطالبات من خلال بطاقة تقويم تحدد في ضوئها درجة كل مشروع يتعلق بتصميم وحدة تعليمية خاصة بكل طالبة ولم تظهر النتائج أي فروق دالة إحصائياً بين المجموعات الثلاث على الاختبار التحصيلي الفوري، مما لا يرجح تفوق أي معالجة على أخرى عند اعتبار هذا المتغير. بينما أظهرت فرقاً دالاً إحصائياً بين المجموعتين التجريبيتين الأولى والثانية على الاختبار التحصيلي المرجأ لصالح المجموعة الأولى، مجموعة الباور بوينت(PP) المتبوع بالنشاط الفردي. كما أظهرت النتائج فروقاً دالة إحصائياً بين كل من المجموعتين الأولى والضابطة لصالح المجموعة الضابطة، والأولى والثانية لصالح المجموعة الثانية مجموعة الباور بوينت المتبوع بالنشاط الجماعي على درجات بطاقة تقويم أعمال الطالبات المتعلقة بتصميم الوحدات التعليمية الصغيرة (الموديولات). ومن خلال هذه النتائج، فإنه يمكن تصميم المواد التعليمية لتعرض من خلال برنامج الباور بوينت ( PP) ، مع مراعاة خصائص المتعلمين واحتياجاتهم، والتركيز على نشاط المتعلم الفردي أكثر منها على نشاط التعلم الجماعي، في استهداف التحصيل على المدى البعيد حيث الاحتفاظ بالمعلومات على فترات زمنية طويلة. أما في حالة التدريب واستهداف المهارات المعرفية ووسائل اكتسابها، فيمكن التركيز على النوعين من النشاط الفردي والجماعي.
Languagear
PublisherQatar University
Subjectبرامج العروض التقديمية.
تكنولوجيا التعليم
Titleفاعلية توظيف برنامج العرض التقديمي PowerPoint المتبوع بالأنشطة الفردية والجماعية على أداء طالبات كلية التربية بجامعة قطر
Alternative TitleThe effectiveness of employing the PowerPoint program followed by individual & group activities in instruction on the performance of the College of Education students at the University of Qatar
TypeArticle
Pagination19-72
Issue Number6
Volume Number6
Alternative AbstractThis research aims at measuring the impact of the PowerPoint Program followed by an individual student activity and group student activity on the university academic achievement in its both types of tests (Post & Delayed Tests) on one hand, and the Skills' of designing an instructional module in accordance with the systems approach to instructional design, on the other hand. The sample of this research consists of 108 female students of the College of Education at the University of Qatar. The sample was divided into three groups of 36 student each. These groups were randomly assigned to the three research treatments. Treatment! described as a PowerPoint presentation followed by an individual activity concerning designing an instructional module. Treatment2 is described as a PowerPoint presentation followed by group activity concerning designing an instructional module. While, treatment3 is defined as a control group in which students were exposed to a traditional way of a regular lecture in which no PowerPoint presentation was employed. The research results indicate that no significant differences between the means of the research groups on post-test were found. However, a significant difference between means on the delayed test was found. Consequently, a follow-up of Tukey's test was conducted to specify the difference between groups. The result shows that the difference was between the two experimental groups (Treatment! & Treatment2) in fever of teratmentl (PP & An individual student activity). Another significant difference was found between the mean scores of the skills of designing instructional modules, among the research groups. The differences, according to the follow-up Tukey' test, were found between Tl & the control group in fever of the control group; whereas, the other difference was located between Tl & T2, in fever of T2. This analysis indicates that it is feverable to design an instructional material in PowerPoint mode with awareness of the needs of the individual and their characteristics, focusing on the cases of individual activity rather than group activity, in the cases that the retention is required. Whereas, if the case is concerning training and gaining skills are required, the focus should be concentrated on both types of learner activities (Individual & Group Activities).
AuthorAl Saai, Ahmed Jassim
SubjectEducational Technology


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record