Show simple item record

Authorالجسار، سلوى عبد الله
Authorالتمار، جاسم محمد
Available date2009-11-25T13:37:57Z
Publication Date2004
Publication NameJournal of Educational Sciences
CitationJournal of Educational Sciences (JES), 2004, Vol. 5, No. 5, Pages 65-102.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8511
Abstractتهدف هذه الدراسة إلى تقويم برنامج التربية العملية بكلية التربية- جامعة الكويت من خلال استطلاع رأي الطلبة المعلمين، وتحاول الاجابة عن السؤالين التاليين: (1) ما رأي الطلبة المعلمين في برنامج التربية العملية؟ (2) ما الصعوبات التي تواجه الطلبة المعلمين أثناء أدائهم للتربية العملية؟ لتحقيق أهداف الدراسة قام الباحثان بإعداد استبانة اشتملت علي (50) عبارة موزعة على ستة محاور رئيسة. وبلغت عينة الدراسة (221) طالباً وطالبة من المسجلين في مقرر التربية العملية في الفصل الدراسي الأول للعام الجامعي (2000/2001). وخلصت أهم نتائج الدراسة إلى التالي: كان الدور الوظيفي الذي يقوم به مركز التربية العملية والادارة المدرسية والخبرات التربوية الميدانية المكتسبة، أثناء فترة التربية العملية من أكثر المحاور ضعفا في برنامج التربية العملية، بحصوله على أقل المتوسطات الحسابية بالمقارنة مع محاور توظيف المعلومات والمهارات التدريسية، ودور كل من المشرف المحلي والمشرف الخارجي. كما انتهت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات الهادفة الى تطوير برنامج التربية العملية بكلية التربية- جامعة الكويت.
Languagear
PublisherQatar University
Subjectالتربية
التعليم
Titleواقع برنامج التربية العملية في كلية التربية بجامعة الكويت من وجهة نظر الطالب المعلم
Alternative TitleCurrent Status of the Teaching Practise Program in the College of Education at Kuwait University According to the Opinions of Student Teachers
TypeArticle
Pagination65-102
Issue Number5
Volume Number5
Alternative AbstractThe study aims to evaluate the field experience program in the College of Education at Kuwait University according to the opinion of the student teachers. The study emphasized on the following questions: (1) What is the opinion of the student teacher about the program? (2) What are the difficulties of the program that student teachers face? To achieve the goals of the study, the researchers designed a questionnaire including 50 items divided by 6 categories. The results of the study were accumulated after taking the opinions of 221 student teachers which were enrolled in the student teaching program during the first semester of the academic year of 2000 to 2001. The results concluded that the student teaching center in the College of Education, the training school's administration, and the educational training experiences were the most weak categories in the minimum median compared to the teaching skills, the role of the local supervisor, and the University supervisor. The study ended with several recommendations that should improve the program of student teaching in the School of Education in Kuwait University.
AuthorAl Jassar, Salwa A.
AuthorAl Tammar, Jassim M.
SubjectEducation


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record