Show simple item record

Authorحداد، عفاف شكري
Authorأبو سليمان، بهجت
Available date2009-11-25T13:38:10Z
Publication Date2003
Publication NameJournal of Educational Sciences
CitationJournal of Educational Sciences (JES), 2003, Vol. 3, No. 3, Pages 117-141.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8522
Abstractهدفت الدراسة إلى الكشف عن أثر برنامج إرشاد جمعي في التدريب على الضبط الذاتي في خفض الضغوط النفسية لدى عينة من طلبة المرحلة الثانوية، وقد تكونت عينة الدراسة من (30) طالبا من طلبة الصف العاشر من الذين يعانون من ضغط نفسي عال بناء على درجاتهم على مقياس الضغط النفسي، وقد اعتبرت درجاتهم قياساً قبلياً، ثم وزعوا عشوائيا إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية تلقى أفرادها التدريب على أسلوب الضبط الذاتي ومجموعة ضابطة لم يتلق أفرادها أي نوع من أنو اع المعالجة، وتم تدريب أفراد المجموعة التجريبية لمدة ثماني جلسات، وبعد انتهاء المعالجة مباشرة أخذ القياس البعدي للمجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة، وبعد أسبوعين من انتهاء المعالجة أخذ القياس المؤجل (الاحتفاظ) للمجموعة التجريبية، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α=0.05) بين المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في مستوى الضغط النفسي على مستوى الأداة ومجالاتها لصالح المجموعة التجريبية، كما أظهرت النتائج وجود فرق ذي دلالة احصائية عند مستوى (α=0.05) في مستوى الضغط النفسي باستخدام اختبار (ت) فيما يخص المجال الثالث (البعد النفسي) ولصالح الاختبار المؤجل (الاحتفاظ)، في حين لم يثبت وجود فروق ذات دلالة إحصائية على بقية المجالات (المعرفي، والفسيولوجي) وعلى أداة الدراسة ككل.
Languagear
PublisherQatar University
Subjectالضغط النفسي.
علم النفس
Titleفاعلية برنامج إرشاد جمعي في التدريب على الضبط الذاتي في خفض الضغوط النفسية لدى عينة من طلبة المرحلة الثانوية
Alternative TitleThe Effectiveness of a Self-Control Training Program in the Reduction of Stress in a Sample of Secondary Stage Students
TypeArticle
Pagination117-141
Issue Number3
Volume Number3
Alternative AbstractThe present study aims at finding the effect of a self-control training program in the reduction of stress in a sample of secondary stage students . The study answered the two questions: (1) Are there significant differences at the level (a = 0.05) in the stress and its dimensions, among the students who received a program in selfontrol (experimental group) and those who did not receive the program (control group)? (2) Are there significant differences at the level (a = 0.05) in the stress andits dimensions between the post test and preservation test for those who received the program (experimental group)? The sample consisted of (30) tenth grade students from those who suffer from high stress. Their degrees on were an indicator of the level of stress befor applying the training program the pre test. Then they were randomly distributed in two groups: (1) experimental group whose members received a training in self-control for a period of (8) sessions, one session per Week. (2) control group whose members did not receive any training. Then stress was administred on to the groups, and after two weeks from finishing treatment ,the preservation test was choosen for the experimental group. Results showed a significant differences on the level of (a = 0.05) between the experimental and control groups in the level of stress on the instrument and its dimensions in favour of the experimental group, results also showed a relevant statistical difference on the level of (a •== 0.05) in the level of stress by using (T) test pertaining to the third domain (psychological dimension) in favor of the preservation test. There were no significant differences for the rest of the domains (physiological and cognitive) nor for the instrument of the study.
AuthorHaddad, Afaf
AuthorAbu Sulaiman, Bahjat
SubjectPsychology


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record