مستوى كشف الذات لدى طلبة جامعة السلطان قابوس في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية
المؤلف | سليمان، سعاد بنت محمد |
المؤلف | الدحادحة، باسم |
تاريخ الإتاحة | 2009-11-25T13:38:39Z |
تاريخ النشر | 2006 |
اسم المنشور | Journal of Educational Sciences |
الاقتباس | Journal of Educational Sciences (JES), 2006, Vol. 9, No. 9, Pages 17-49. |
الملخص | هدفت هذه الدراسة إلى استكشاف أثر كل من الجنس والتخصص (علمي، أدبي) سعلى كشف الذات لكل من الأم والأب والصديق من نفس الجنس والأخوة والأخوات والمشرف الأكاديمي. تكونت عينة الدراسة من (462) طالباً ، منهم (235) طالبا و (227) طالبة، موزعين على كافة كليات الجامعة ومن مختلف المستويات التعليمية، حيث تم اختيارهم بطريقة العينة العشوائية المتيسرة، وقد طبقته استبانة كشف الذات المكونة من (50) فقرة تقيس درجة كشف الذات لكل من الأم والأب والصديق من نفس الجنس والأخوة والأخوات والمشرف الأكاديمي، أظهرت النتائج أن هناك فروقا في متوسط درجات كشف الذات للأم والصديق من نفس الجنس والأخوة والأخوات تعزي للجنس وذلك لصالح الإناث، وأنه لا أثر للجنس في متوسط درجات كشف الذات لكل من الأب والمشرف الأكاديمي. كما أشارت النتائج إلى أن هناك فروقا ذات دلالة إحصائية لأثر التخصص في متوسطات درجات كشف الذات للأم والصديق من نفس الجنس والمشرف الأكاديمي وذلك لصالح التخصصات الأدبية، وأنه لا أثر للتخصص في متوسطات درجات كشف الذات لكل من الأب والأخوة والأخوات. وأخيرا تبين أن هناك أثراً للتفاعل بين الجنس والتخصص في متوسطات درجات كشف الذات لكل من الأب والصديق من نفس الجنسي والأخوة والأخوات والمشرف الأكاديمي وذلك لصالح الذكور ذوى التخصصات الأدبية، كما وأن هناك أثرا للتفاعل بين الجنس والتخصص في متوسطات درجات كشف الذات لكل من الأب والصديق من نفس الجنس والأخوة والأخوات وذلك لصالح الإناث ذوات التخصصات العلمية. ولم يكن هناك أثر آ للتفاعل بين الجنس والتخصص في متوسطات درجات كشف الذات للأم. وقد تم مناقشة النتائج واتخاذ التوصيات المناسبة. |
اللغة | ar |
الناشر | Qatar University |
الموضوع | علم النفس. التعليم الجامعي |
العنوان البديل | Self- disclosure level among Sultan Qaboos University students in light of some demographic variables |
النوع | Article |
الصفحات | 17-49 |
رقم العدد | 9 |
رقم المجلد | 9 |
الملخص البديل | This study aimed at investigating the effect of gender and specialization (scientific, literary) upon self-disclosure for each, the father, mother, brother and sister, also friends from the same gender, and the academic supervisor. The study sample consists of (462) students (235) males and (227) females) distributed on all university faculties, and from different levels. The subjects were randomly selected. A self-disclosure questionnaire consisting of (50) sentences measure the degree of self-disclosure for father, mother, friends from the same gender, and the academic supervisor was applied. The results showed that there is a significant difference in the average of the degrees of self-disclosure for mother, friends from the same gender and brother and sister in favor of females. On the other hand, there is no difference; although the gender according to the father and the academic supervisor in terms of self-disclosure. The results also revealed significant statistical difference due to the effect of specialization for the mother, friend from the same gender, and the academic supervisor, in favor of literary stream. Furthermore; there is no effect for specialization on the average of self-disclosure on the brothers and sisters and the father. Finally, the results showed significant effect in terms of interaction between gender and specialization in the average of self-disclosure for the father, the friend from the same gender, the brother, sister, and the academic supervisor in favor of males from literary streams. There is a significant effect in interaction between gender and specialization regarding the average of self-disclosure for the father, the friend from the same gender, the brother, sister in favor of the females from the scientific streams. In conclusion, there is no effect for interaction between gender and specialization in terms of the average of self-disclosure for the mother. The results were discussed and recommendations were made. |
المؤلف | Sulaiman, Suad M. A. |
المؤلف | Al-Dahadha, Basim M.A. |
الموضوع | University Students |
الملفات في هذه التسجيلة
هذه التسجيلة تظهر في المجموعات التالية
-
2006 - Volume 09 - Issue 09 [6 items ]