Author | عدنان عبيدات |
Available date | 2009-11-25T13:39:07Z |
Publication Date | 1997 |
Publication Name | Journal of the Documentation and Humanities Research Center |
Citation | Journal of the Documentation and Humanities Research Center, 1997, No. 9, Pages 365-397. |
URI | http://hdl.handle.net/10576/8582 |
Abstract | يتحدث هذا البحث عن مفهوم الشعر عند نزار قباني، وقد ظهر لي أنه لم يكن ناقدا متخصصا أو باحثا أكاديميا ، إنما كان شاعرا قبل كل شيء، أراد أن يوضح تجربته الشعرية، وقد طالب أن تكون للشعر وظيفته النفعية العملية، وأن تقدم التجربة الشعرية بتشكيل يجسد الواقع، وطالب بضرورة استخدام اللغة المحكية في الشعر لإعطائه دلالات أعمق متأثرا بالشعر الإنجليزي. وكان نزار قباني وسطيا توفيقيا في تعامله مع التراث، فلم يقبله كله ولم يرفضه كله، والقصيدة في تشكيلها- عنده- ليست إلهاما حسب ولا صنعة حسب وإنما هي صورة يمتزج فيها الإلهام بالصنعة، ورفض أن تكون القصيدة غامضة، لكنه لم يكن وسطيا في موافقته على الثورة على الشكل القديم في الشعر، فقد حمل لواء شعر التفعيلة وتعداه بعد ذلك ليوافق على اعتبار قصيدة النثر وردة من ورود الشعر العربي، وكتب مائة رسالة حب على هذه الطريقة، وأنا لا أوافقه على رأيه فقصيدة النثر هي نثر فني وليست شعراً |
Language | ar |
Publisher | Qatar University |
Subject | الشعر
|
Title | مفهوم الشعر عند نزار قباني |
Type | Article |
Pagination | 365-397 |
Issue Number | 9 |
Alternative Abstract | The research dealt with the concept of the poetry of Nizar Qabbani, It
became clear tome that he was not a specialized critic or an academic
researcher. He was above all, and only a poet. He wanted to make his
poetic experience clear and required poetry to have that poetic experience
should be presented in a form that materializes reality. He also called for
using collegial language in poetry to give it deeper implications, being
influenced in this by English poetry .
Qabbani, being a compromising mediator in tackling heritage, neither
accepted nor rejected it fully. To him, a poem, in its formation is neither
inspiration nor craftsmanship only, but a mixture of the two.
Qabbani refused obscurity in poetry, and he was never moderate in
revolting against poetry's classical form, embedding prose with the sweetest
rose of poetry, He wrote more than 100 love letters following such approach.
I don't agree with his viewpoint concerning prose poetry because it's
only prose. |
dc.accessType
| Open Access |