Show simple item record

Authorإلياس، أسما
Authorبوبشيت، الجوهرة
Available date2009-11-25T13:39:53Z
Publication Date2002
Publication NameJournal of Educational Sciences
CitationJournal of Educational Sciences (JES), 2002, Vol. 1, No. 1, Pages 45-69.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8636
Abstractهدف هذا البحث إلى معرفة أثر استخدام التهيئات الحافزة وغلق المراجعة في الدروس على المستوى التحصيلي لطالبات الصف الثاني الثانوي الأدبي في مقرر علم النفس، وقد استخدمت الباحثتان المنهج التجريبي من خلال مجموعات الدراسة الأربعة، حيث تضمنت دروس المجموعة الأولى تهيئات حافزة وغلق مراجعة، أما الثانية فقد اقتصرت على التهيئة فقط، والثالثة على غلق المراجعة فقط، أما الرابعة وهي المجموعة الضابطة فقد غابت كل من التهيئات الحافزة وغلق المراجعة عن دروسهن. تم إعداد اختبار تحصيلي لوحدتي الحياة الوجدانية والحياة النزوعية من كتاب علم النفس، المقرر على طالبات الصف الثاني الثانوي الأدبي، وتمثلت العينة في (88) طالبة. أسفرت الدراسة عن عدة نتائج أهمها: زيادة متوسط أفراد المجموعة الأولى تلتها المجموعة الثانية ثم الثالثة، أما الرابعة فقد حصل أفرادها على أدنى الدرجات. ويستدل من نتائج البحث أن لاستخدام التهيئات الحافزة وغلق المراجعة في الدروس تأثيرا "فعالا" في تحسين التحصيل الدراسي للطلاب أثناء تعلمهم. وفي ضوء هذه النتيجة قدمت الدراسة عدداً من التوصيات التي يمكن أن تسهم في تطوير وتحسين أساليب التدريس
Languagear
PublisherQatar University
Subjectعلم النفس -- منهج.
التعليم الثانوي
Titleأثر استخدام مرحلتي التهيئة والغلق على التحصيل الدراسي لطالبات الصف الثاني الثانوي الأدبي في مقرر علم النفس "دراسة تجريبيّة في ثانويات محافظة الإحساء"
Alternative TitleThe Impact of Prior Knowledge and Closure on 11th. Female Students Academic Achievement During the Course of Pasychology: Experimental Studt in Al-Hasa.
TypeArticle
Pagination45-69
Issue Number1
Volume Number1
Alternative AbstractThis research was planed to define the effect of prior Knowledge and closure on student's academic performance during the psychology course of the students of 1 l grade at the high school in Al-Hasa area. The researches have used an experimental study with four groups of students. The first group was given lessons with prior knowledge and closure. The second group was given lessons with prior knowledge only. The third group was given lessons with closure only. The fourth group (control group) was given lessons without neither prior knowledge nor closure. An achievement test was given to the four groups. The test was about tow chapters of the psychology textbook. The study sample was of (88) students. The results of the study indicated that the mean of the first group was the highest of all. Then comes the mean of the second group and the mean of the third group was less. While the mean of the fourth group was the lowest of all. The results of the study revealed that the usage of prior knowledge and closure during the lesson has positive effect on students' achievement. Accordingly, the researchers suggested some recommendations.
AuthorIlyas, Asma
AuthorBoubshit, Al Jouhara
SubjectPsychology
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record