Show simple item record

Authorقواسمه، أحمد يوسف
Authorغرايبة، فيصل محمود
Available date2009-11-25T13:40:00Z
Publication Date2005
Publication NameJournal of Educational Sciences
CitationJournal of Educational Sciences (JES), 2005, Vol. 7, No. 7, Pages 177-194.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8644
Abstractسعت هذه الدراسة إلى التعرف على درجة تأثير البيئة الأسرية في دافعية التعلم لدى الطلبة، وقد تكونت عينة الدراسة من طلبة المرحلتين الإعدادية والثانوية بالمدارس الحكومية في مملكة البحرين للفصل الأول من العام الدراسي 2003/2002، بلغ حجمها (578) طالباً وطالبة. وتألفت أداة الدراسة من (25) فقرة ذات استجابة متدرجة من أربعة مستويات. وقد تم التحقق من دلالات ثباتها وصدقها. وبعد تطبيق أداة الدراسة على العينة، جمعت البيانات ثم حللت وحسبت قيم المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية لاستجابات العينة للأداة. إضافة إلى تحليل التباين لأداء العينة على الأداة وفقاً لمتغيرات الدراسة وهي الجنس والمرحلة الدراسية ومستوى التحصيل الدراسي (2 x 2 x ( 3وقد أظهرت النتائج أن هناك درجة كبيرة لتأثير البيئة الأسرية في دافعية التعلم لدى الأبناء، وخاصة ما يتعلق منها بالجوانب الانفعالية للعلاقات بين أفراد الأسرة، وأهمها علاقة الوالدين بالأبناء. ولم تظهر النتائج فروقاً ذات دقة إحصائية عند المستوى (ألفا= 0.05) في درجة التأثير للبيئة الأسرية في دافعية التعلم لدى عينة هذه الدراسة تعزى لأن من متغير أت الدراسة.
Languagear
PublisherQatar University
Subjectالأسرة -- الجوانب النفسية.
التعليم الابتدائي
الأسرة -- رعاية.
Titleدافعية التعلم لدى الطلبة وعلاقتها ببعض العوامل الأسرية
Alternative TitleLearning Motivation and Its Relation to Some Family Factors
TypeArticle
Pagination177-194
Issue Number7
Volume Number7
Alternative AbstractThis study aimed at determining the influence of the family environment on learning motivation of a sample consisting of secondary and preparatory stages in Bahrain kingdom during the first semester in the academic year 2002/2003. The sample consisted of 578 students. The study tool consisted of twenty five items, and each has a response of four levels. The tool was actually reliable and valid. After the study tool was applied, the data had been collected and analyzed The means and the standard deviations were calculated for those responses, then the analysis of variance for sample performance on the tool was used in accordance with the study variables, namely sex, academic level and achievement leve. The results showed family environmental influence on learning motivation of the children, especially on the emotional aspects of the relations among the family members, most importantly the relation between parents and children. Results also showed no significant differences (a= 0.05) in the rate of family environmental influence on learning motivation of sample.
AuthorQawasmeg, Ahmad Y.
AuthorGhariabeh, Faysal M
SubjectFamily Factor


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record