Show simple item record

AuthorAl Easa, Noor Sultan
Available date2009-11-25T13:41:36Z
Publication Date2006
Publication NameJournal of Educational Sciences
CitationJournal of Educational Sciences (JES), 2006, Vol. 10, No. 10, Pages 208-193.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8749
AbstractThis study attempted to investigate the following questions: Is there a relationship between TOEFL scores and High School percentages? Is there a relationship between TOEFL scores and student performance in first year Basic English courses? Is the TOEFL score set by the English Department adequate for accepting students as majors of English at the University of Qatar? A sample of female student was studied; it consists of those students who applied to enroll in the English Department for in the Fall Semester of the Academic year 2002/2003. The study reached two main conclusions: the first answers the first question of the study concerning the relationship between TOEFL scores and High School percentages; the second answers the second question of the study since the sample indicates strong relationships between TOEFL scores and students' performance in first year Basic English courses. Based on these two results the study answers the third question with a recommendation that the department should accept students with higher TOEFL scores.
Languageen
PublisherQatar University
SubjectTOEFL
TitleTOEFL Scores as an Entrance Requirement for the Department of English at the University of Qatar
Alternative Titleدرجات امتحان التوقل كمتطلب قبول بقسم اللغة الإنجليزية بجامعة قطر
TypeArticle
Pagination192-208
Issue Number10
Volume Number10
Alternative Abstractاستهدفت هذه الدراسة العلاقة بين الدرجات التي حصلت عليها الطالبات المتقدمات لقسم اللغة الانجليزية بجامعة قطر في امتحان التوفل ونسبهن المئوية في نتائج الثانوية العامة من جهة ، كما استهدفت العلاقة بين الدرجات التي حصلت عليها نفس الطالبات في امتحان التوفل ونتائجهن في مقررات اللغة الإنجليزية بالقسم في السنة الأولى من جهة أخرى. وتمت دراسة نتائج عينة من الطالبات اللاتي التحقن بالقسم في الفصل الأول من العام الجامعي ( خريف ٢٠٠٢ ‏/ ٢٠٠٣ ‏). وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج. ففيما يتعلق بالجزء الأول من الدراسة توصلت الدراسة إلى وجود علاقة بين الدرجات التي حصلت عليها الطالبات في امتحان التوفل والنسب التي حصلن عليها في الثانوية العامة أي أن حصول الطالبة على نسبة عالية في الثانوية العامة، قد يعني حصولها على درجة عالية في امتحان التوفل والعكس صحيح. أما بالنسبة إلى الجزء الثاني من الدراسة جاءت النتيجة المهمة في وجود علاقة وطيدة بين درجة التوفل ودرجات الطالبات في مقررات اللغة الانجليزية بالقسم حيث وجد أنه كلما ارتفعت الدرجة التي حصلت عليها الطالبة في التوفل كلما كانت الدرجات التي حصلت عليها في مقررات القسم أفضل. وبناء على هاتين النتيجتين أوصت الدراسة برفع درجة التوفل التي يقبل الطلاب على أساسها بغرض الحصول على نوعية أفضل من الخريجين.
Authorالعيسى، نور سلطان
Subjectاللغة الإنجليزية.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record