Show simple item record

Authorمنصور احمد عمر غوني
Available date2009-11-25T13:49:12Z
Publication Date1996
Publication NameBulletin of the Faculty of Education
CitationBulletin of the Faculty of Education, 1996, No. 13, Pages 173-200.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/9112
Abstractهدفت الدراسة الحالية إلى محاولة التعرف على أثر استخدام التغذية الراجعة الممثلة في مشاهدة التسجيل التصويري وتوجيهات المعلم والزملاء على تنمية كفاءة الطلاب لأداء التجارب المعملية وذلك باستخدام التعليم المصغر. تكونت عينة الدراسة من 40 طالبا من طلاب المستوى الرابع في تخصص العلوم تم توزيعها عشوائيا على أربع مجموعات حيث كانت المجموعة الأولى ضابطة تقوم بتكرار التجارب المعملية دون استخدام تغذية راجعة. أما المجموعة الثانية "التجريبية الأولى" فقد استخدم معها تغذية راجعة بواسطة الفيديو كما أن المجموعة الثالثة "التجريبية الثانية" استخدم معها تغذية راجعة بواسطة المعلم وتم استخدام تغذية راجعة من قبل الزملاء مع الجماعة الرابعة أأ التجريبية الثالثة". تم تحليل كتب العلوم للمرحلة المتوسطة لتحديد الغارات العملية المساعدة في تدرسه العلوم للصف الأول والثاني والثالث المتوسط، وأسفرت نتائج الدراسة عن تفوق المجموعات التجريبية التي استخدم معها تغذية راجعة على المجموعة الضابطة التي لم يستخدم معها تغذية راجعة. كما أظهرت نتائج الدراسة أيضا أن التغذية الراجعة المقدمة من قبل المعلم كانت أفضل أساليب التغذية الراجعة في زيادة إتقان طلاب العلوم للتجارب المعملية يليها التغذية الراجعة المقدمة من قبل مشاهدة الفيديو ثم الزملاء. بينما كانت التغذية الراجعة الناتجة عن مشاهدة الطلاب للتسجيل التصويري عن أدائهم أفضل أساليب التغذية الراجعة في زيادة سرعة أداء الطلاب للتجارب العملية يليها توجيهات العلم ثم الزملاء.
Languagear
PublisherQatar University
Subjectالتعليم الجامعي
University Education
التغذية.
جامعة قطر -- كلية التربية.
Titleأثر استخدام التغذية الراجعة على تنمية كفاءة طلاب العلوم بكلية التربية لأداء التجارب المعملية بواسطة التعليم المصفر
TypeArticle
Pagination173-200
Issue Number13
Alternative AbstractThe Purpose of the present study is to identify the effect of feedback from watching video recording, the teacher dirction and the peer direction, in -improving students performance in Scientific laboratory experiments by us ,ing microteaching method -A sample of 40 students were selected from fourth grade science stu dents. The sample was equally divided into four groups. The first one was a -controlled group which repeated the experiment without receiving any feed back, the second group received feedback from the teacher and peer students .respectively Analysis of the science textbooks of intennediate grade was done for ,identifying the laboratory skills which is needed in learning science by first .second and third graders -Results transpired that the three experiment groups which received feed back from different sources did better than the controlled group which did -nor avail this opportunity. Results also showed that the teacher dicected feed -back proved most effective in increasing science students' mastery in per -forming the laboratory experiments. the feedback received by watching vid eo tapes stood second in this context which was followed by feedback received from the peer students. however, the feedback Received from -watching the video tapes was the most effective in accelerating student' per formance speed in Jaboratory experiments, which was followed by teacher
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record