Show simple item record

Authorعبد الرحمن سليمان الطريري
Available date2009-11-25T13:53:25Z
Publication Date1988
Publication NameBulletin of the Faculty of Education
CitationBulletin of the Faculty of Education, 1988, No. 6, Pages 551-569.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/9304
Abstractللأهمية القصوى التي تلعبها الدوافع في توجيه سلوك الأفراد جاءت هذه الدراسة لاستقصاء نوعية العلاقة القائمة بين الدافع للإنجاز وبعض المتغيرات الأخرى مثل العمر، الحالة الاجتماعية، الحالة الاقتصادية وكذلك التخصص الدراسي والمستوى والتحصيل الدراسي لدى طلاب الجامعة وقد تبين من النتائج أن هناك علاقة دالة بين الدافع للإنجاز وبعض المتغيرات ولكن في نفس الوقت ينتفي وجود هذه العلاقة مع متغيرات أخرى. ووقد ثبت من النتائج أن الدافع للإنجاز ذو علاقة دالة مع متغيرات الحالة الاجتماعية، الجنس وكذلك المعدل التراكمي. أما علاقته مع المتغيرات الأخرى فقد وجدت أنها غير دالة.
Languagear
PublisherQatar University
Subjectعلم النفس
SubjectPsychology
Subjectدافعية الإنجاز.
Subjectالدافع (علم نفس)
Titleالعلاقة بين الدافع للانجاز وبعض المتغيرات الأكاديمية والديموغرافية
TypeArticle
Pagination551-569
Issue Number6
Alternative AbstractFor the importance that motives have in directing and changing the individuals behavior, this study is aiming to investigate the kind of relationship between the achievement motive and some variables such as age, social and economic status, major, academic level and academic achievement. The results show that a significant relationship is existing between achievement motive and social status, sex, and grade point average but there is no significant relationship with the other variables.


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record