• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية العلوم الصحية
  • العلوم الصحية - كلية الآداب والعلوم (قبل 2016)
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية العلوم الصحية
  • العلوم الصحية - كلية الآداب والعلوم (قبل 2016)
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    The prevalence of attention deficit hyperactivity symptoms in schoolchildren in a highly consanguineous community

    Thumbnail
    عرض / فتح
    The prevalence of attention deficit hyperactivity symptoms in schoolchildren in a highly consanguineous community.pdf (139.2Kb)
    التاريخ
    2008
    المؤلف
    Bener, Abdulbari
    Al Qahtani, Razna
    Teebi, Ahmad S.
    Bessisso, Mohammed
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Objective: The objective of the present study was to find the prevalence of attention deficit hyperactivity (ADH) symptoms in a sample of primary schoolchildren in Qatar and investigate the behaviour of the children with and without ADH symptoms in a highly consanguineous community. Subjects and Methods: A total of 2,500 primary school students, aged 6-12 years, were randomly selected from the government primary schools, and 1,869 students (947 boys and 922 girls) gave consent to participate in this study. An Arabic questionnaire was used to collect the sociodemographic variables and a standardized Arabic version of the Conners' Teacher Rating Scale for ADH symptoms. Results: Of the 947 boys, 158 (16.7%; 95% confidence interval, CI, 14.4-19.2) and of the 922 girls, 50 (5.4%; 95% CI 4.1-7.1) scored above the cut-off (≥15) for ADH symptoms, thus giving an overall prevalence of 11.1% (95% CI 9.7-12.6). The children who had higher scores for ADH symptoms were in the age group of 6-9 years. Children who had higher scores for ADH symptoms had a poorer school performance than those with lower scores (p = 0.002). Two hundred (96.2%) children with ADH were disobedient, 126 (60.6%) noisy and hyperactive, 76 (36.5%) very cranky, 78 (37.5%) troublesome and 79 (37.9%) nervous. The logistic regression identified socio-economic condition, number of children, school performance and poor relationship between parents as the main contributors to ADH. Although the univariate analysis showed a significant relationship (p = 0.010) between ADH symptoms and consanguineous parents, logistic regression did not support this association (p = 0.075). This suggests that consanguinity has no impact on ADH children. Conclusion: The study revealed that ADH is a common problem among schoolchildren. The children with higher scores for ADH symptoms had a poorer school performance than those with lower scores. A significant difference exists between the behaviour of children with and without ADH.
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1159/000151564
    http://hdl.handle.net/10576/10528
    المجموعات
    • العلوم الصحية - كلية الآداب والعلوم (قبل 2016) [‎151‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video