• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • رسائل الماجستير وأطروحات الدكتوراه
  • كلية الآداب والعلوم
  • الرياضيات والإحصاء والفيزياء
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • رسائل الماجستير وأطروحات الدكتوراه
  • كلية الآداب والعلوم
  • الرياضيات والإحصاء والفيزياء
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Factors of the Asymmetric Non-Uniform DIF Detection Rate When Using the Alternative Mantel-Haenszel Procedure

    Thumbnail
    عرض / فتح
    Mohammad-Mollazehi OGSApproved Thesis.pdf (1.174Mb)
    التاريخ
    2020-01
    المؤلف
    MOLLAZEHI, MOHAMMAD D.
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Test-item bias has become an increasingly challenging investigation in statistics and education. A popular method, the Mantel-Haenszel (MH) Test, is used for detecting non-uniform differential item functioning (DIF) but requires constructing several performance tiers to maintain robustness. Within the last two decades, the Alternative Mantel-Haeszel (AMH) Test (1994) was developed as a proxy procedure requiring only two scoring tiers. However, there is little information on how important factors like comparison group sizes, difficulty of questions, or question discrimination affect its ability to detect bias. In this statistical study, we investigate how item difficulty and discrimination as well as the ratio between the focal and reference groups examined impact the likelihood of the AMH detecting DIF. This research begins with a simulation phase, in which test scores are generated under three conditions: three commonly-used difficulty levels (easy, medium, and hard), two discrimination levels (referred to as 'low' and 'high'), and three group comparison ratios (1:1, 2:1, and 5:1). From the simulation, the detection rates of the AMH Test are compared to those of another common test, like the Breslow-Day (BD) Test. The results are then used as input to fit post-hoc statistical models to determine, which of the three factors affect AMH detection behavior. The study concludes with an application involving college-level test data comparing students across gender, nationality, and meta-major.
    DOI/handle
    http://hdl.handle.net/10576/12617
    المجموعات
    • الرياضيات والإحصاء والفيزياء [‎35‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video