Show simple item record

Authorالمعمري, فخرية بنت حمد بن سيف
Authorالفهدي, راشد سليمان
Authorالشنفري, عبدالله بن مبارك
Authorالمهدي, ياسر فتحي الهنداوي
AuthorAlmaamari, Fakhriya Hamed Saif
AuthorAl Fahdi, Rashid Sulaiman
AuthorAl Shanfari, Abdullah Mubarak
AuthorAl Mahdi, Yasser Fathi Hendawy
Available date2021-09-22T07:50:54Z
Publication Date2021-02-11
Publication Nameمجلة العلوم التربوية
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/jes.2020.0036
CitationAl Maamiri F.H., Al Fahdi R.S., Al Shanfari A.M., Al-Mahdy Y.F.H., "The Role of School Administration towards Enhancing the Intellectual Security of Students in Muscat in the Sultanate of Oman", Journal of Educational Sciences, Issue 16, 2020
Citationالمعمري، والفهدي، والشنفري، والمهدي. “دور الإدارة المدرسية في تنمية الأمن الفكري لدى طلبة المدارس بمحافظة ُ مسقط في سلطنة عمان"، مجلة العلوم التربوية، العدد 16 ،2020
ISSN6711-2706
URIhttp://hdl.handle.net/10576/23264
Abstractهدفت الدراسة إلى التعرّف على دور الإدارة المدرسية في تنمية الأمن الفكري لدى طلبة المدارس بمحافظة مسقط في سلطنة عُمان، كما هدفت إلى وضع إجراءات مقترحة تساعد الإدارة المدرسية في تنمية الأمن الفكري لدى طلبة المدارس. ولتحقيق أهداف الدراسة؛ تم تطبيق استبيان مكون من أربعة أبعاد على عينةٍ من (494) من مديري المدارس ومساعديهم والمعلمين الأوائل. وجاءت تقديرات أفراد عينة الاستبيان حول دور الإدارة المدرسية في تنمية الأمن الفكري لدى طلبة المدارس بدرجة ممارسة كبيرة، في جميع أبعاد الدراسة. وجاء في المرتبة الأولى البعد الوطني، ثم بعد الحوار وتقبل الرأي الآخر، ثم البعد الديني، أما بعد التفكير الناقد فجاء في المرتبة الرابعة والأخيرة. كما كشفت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية في جميع أبعاد الأداة، تعزى لمتغير الجنس لصالح الإناث، ووجود فروق دالة إحصائيًّا تعزى لمتغير الوظيفة في جميع الأبعاد وأداة الدراسة ككل لصالح مدير المدرسة. كما كشفت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائيًّا تعزى لمتغير المرحلة الدراسية في البعد الديني لصالح مدارس ما بعد الأساس (11-12). وكشفت النتائج أيضًا عن عدم وجود فروق دالة إحصائيًّا تعزى لمتغير الولاية في جميع الأبعاد وأداة الدراسة ككل. وفي ضوء النتائج خرجت الدراسة بمجموعة من الإجراءات المقترحة لزيادة فاعلية دور الإدارة المدرسية في تنمية الأمن الفكري لدى طلبة المدارس.
Languagear
PublisherQatar University Press
Subjectالإدارة المدرسية
الأمن الفكري
سلطنة عمان
Titleدور الإدارة المدرسية في تنمية الأمن الفكري لدى طلبة المدارس بمحافظة مسقط في سلطنة عُمان
Alternative TitleThe Role of School Administration towards Enhancing the Intellectual Security of Students in Muscat in the Sultanate of Oman
TypeArticle
Pagination96-129
Issue Number16
Volume Number16
Alternative Abstracthe aim of the study is to identify the role of school administration in the development of intellectual security among school students in Muscat Governorate in the Sultanate of Oman. It also aimed to suggest procedures that help the school administration to develop intellectual security of students. To achieve the objectives of the study, a questionnaire was distributed among a sample of (494) school principals, assistant school principals, and head teachers. The results of the study indicated that there are statistically significant differences in all dimensions of the questionnaire according to the sex variable in favor of females. There are statistically significant differences according to the job variable in all dimensions in favor of the school principals. The results also indicated that there are statistically significant differences according to school level in the religious dimension in favor of post-basic schools (11-12). The results also showed absence of statistically significant differences according to the state variable in all dimensions. In the light of the results, some proposed actions were presented that may enhance the intellectual Security of School Students in the Sultanate of Oman.
ESSN672X-2706
SubjectSchool administration
Intellectual security
Sultanate of Oman


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record