• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الآداب والعلوم
  • دراسات الخليج
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الآداب والعلوم
  • دراسات الخليج
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Critiquing the Modern Western Theory of Knowledge and Insights into a Qur’anic Epistemology

    Thumbnail
    عرض / فتح
    Main Article (195.1Kb)
    التاريخ
    2012
    المؤلف
    Chak, Farhan Mujahid
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    This article compares and contrasts a western post-Enlightenment theory of knowledge with a Qur’anic epistemology. It first analyzes the development of post-Enlightenment epistemology, which resulted in the disappearance of established meaning and the implanting of doubt. Thereafter, western epistemology began to deal with such questions as “What can I know?” and “How can I distinguish between those things that I am justified in believing over those things that I am not justified in believing?” Eventually, this developed into the two dominant and diverging paths that persist until today: “We might be able to know the truth” (plausibility) or “We are unable to know anything” (denial). What makes this so important is its eventual influence upon the Muslim world with the advent of colonialism, European preeminence, and globalization. That influence, it is argued, has been disastrous because of its ability to uproot the indigenous Islamic epistemic tradition. Therefore this article, by focusing on various Qur’anic verses, shares insights for an alternative epistemology that would begin to rectify this dissonance. It does so by discussing the features of a Qur’anic epistemology, one that begins with the affirmation or certainty of “God knowing” with the potential for “human knowing.” In other words, it establishes an optimistic attitude toward “true” knowledge being possible (viz., “I” may be wrong, although God knows) and the potentiality of certainty being ever-present.
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.35632/ajis.v29i4.312
    http://hdl.handle.net/10576/34125
    المجموعات
    • دراسات الخليج [‎137‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video