• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • حقوق النشر
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الهندسة
  • العمارة والتخطيط العمراني
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية الهندسة
  • العمارة والتخطيط العمراني
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    The Effects of Transit Oriented Development on Liveability of Mixed-Use Neighbourhoods in Qatar: A Case Study of Doha’s Najma and Al Mansoura Neighbourhoods

    عرض / فتح
    5608 - Final Manuscript_22SEPT22.pdf (10.18Mb)
    التاريخ
    2022-09
    المؤلف
    Al-Malki, Almaha
    Awwaad, Reem
    Furlan, Raffaello
    Grosvald, Michael
    Al-Matwi, Rashid
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Since the 1970s, Qatar’s rapid urban growth has resulted in a segregated and poorly connected urban form, particularly in the country’s capital, Doha. Although the recent opening of the Doha Metro has begun to mitigate some of the city’s challenges, local authorities recognize the need for a more comprehensive urban design which can ensure safe and convenient connectivity with the public transportation system. To this end, the government has developed the Qatar National Development Framework (QNDF), an action plan for the management of Qatar’s urban development. One of its aims is to integrate the Doha Metro with the urban fabric of the city and to ensure that urban growth follows the principles of transit-oriented development (TOD), referring to a pattern of development centered on transit hubs supporting a mix of land uses in a well-connected and safe urban environment. This research paper attempts to assess the effects of TOD on livability in mixed-use neighborhoods. The area around the Al Mansoura metro station within the Najma and Al Mansoura neighborhoods is selected as a case study. This analysis of urban form uses Integrated Modification Methodology and focuses on three main determinants: compactness, complexity and connectivity. Based on this analysis, several recommendations are made, whose implementation should enhance livability throughout the study area.
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.17645/up.v7i4.5608
    http://hdl.handle.net/10576/34684
    المجموعات
    • العمارة والتخطيط العمراني [‎308‎ items ]
    • الأدب الإنجليزي واللسانيات [‎121‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا
    اتصل بنا | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا
    اتصل بنا | جامعة قطر

     

     

    Video