• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مراكز البحث
  • مركز قطر للنقل والسلامة المرورية
  • السلامة المرورية
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مراكز البحث
  • مركز قطر للنقل والسلامة المرورية
  • السلامة المرورية
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    A study on the determinants of Ethiopian minibus taxi drivers' speeding behaviour: An application of the 'major theorists' model

    Thumbnail
    عرض / فتح
    اصدار الناشر (بإمكانك الوصول وعرض الوثيقة / التسجيلةمتاح للجميع Icon)
    اصدار الناشر (تحقق من خيارات الوصول)
    تحقق من خيارات الوصول
    1-s2.0-S1877050922004409-main.pdf (613.5Kb)
    التاريخ
    2022
    المؤلف
    Mamo, Wondwesen Girma
    Ross, Veerle
    Alhajyaseen, Wael K.M.
    Reinolsmann, Nora
    Brijs, Kris
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Speeding is the most common road safety problem that results in many traffic accidents in Addis Ababa, Ethiopia. Minibus taxis substantially contribute to speed-related road traffic crashes in Addis Ababa. This study aimed to investigate minibus taxi drivers' speeding behaviour using the 'major theorists' model, an integrated framework drawn from five dominant motivational models. Participants were 218 Ethiopian male minibus taxi drivers in Addis Ababa. The study followed a three-step sequential procedures: 1. Development of a new instrument addressing the assumptions of the 'major theorists' model, and validation using Principal Component Analysis (PCA). 2. Exploration of associations between variables in the 'major theorist' model using a Pearson's correlation analysis. 3. Identification of statistically significant predictors of self-reported speeding via linear multiple regression analyses. It was found that self-efficacy to drive fast, weak speed enforcement, social pressure from relatives to drive fast, and behavioural intention to drive fast were significant predictors of self-reported speeding behaviour. These findings can be applied in awareness rising interventions for taxi driver to improve their speed limit compliance.
    معرّف المصادر الموحد
    https://www.scopus.com/inward/record.uri?partnerID=HzOxMe3b&scp=85132167695&origin=inward
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1016/j.procs.2022.03.027
    http://hdl.handle.net/10576/35174
    المجموعات
    • الهندسة المدنية [‎869‎ items ]
    • السلامة المرورية [‎163‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video