• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
  • حقوق النشر
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مراكز البحث
  • مركز الريادة والتميز المؤسسي
  • أبحاث مركز الريادة والتميز المؤسسي
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مراكز البحث
  • مركز الريادة والتميز المؤسسي
  • أبحاث مركز الريادة والتميز المؤسسي
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Enhancing the export activities of small and medium-sized enterprises in emerging markets

    Thumbnail
    التاريخ
    2022-04-15
    المؤلف
    Safari, Arsalan
    Saleh, Ali Salman
    Balicevac Al Ismail, Vanesa
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    Purpose: This study aims to examine a conceptual integrated framework for small- and medium-sized enterprises’ (SMEs) export performance that comprises all potential export determinants and inhibitors. This study also incorporates and examines the potential mediators of proactiveness (business strategy), innovativeness (innovation strategy) and export marketing strategy. Design/methodology/approach: His research is based on the contingency theory, resource-based and market-based view, and it provides an integrated model about the research problem. The primary data are collected through direct survey amongst active SME exporters, and three main approaches of descriptive statistics, confirmatory factor analysis and structural equation modelling are applied for data analysis. Findings: The results show significant effects of various internal and external firms’ determinants on their export performance in Qatar. Two mediators, proactiveness (business strategy) and innovativeness (innovation strategy), have key roles in enhancing SMEs’ export as well. The final research findings have significant implications for understanding all key drivers of SME export in Qatar, and it helps policymakers, regulators and service providers to improve the current SME ecosystem and their services to SMEs. Finally, the results of this study can be extended to other emerging markets with similar economic and legal structures. Originality/value: Many obstacles discourage SMEs to move internationally, especially in emerging markets. This study focuses on the capacity building to enhance SME export activities in an emerging market. Even though the latest literature in the area of export performance has focused on firms from emerging economies, studies in this area are still limited. Earlier research in this area has mostly focused solely on the determinants of export performance from either internal factors, external factors or both without using adequately potential mediating factors, which could affect export performance.
    معرّف المصادر الموحد
    https://www.scopus.com/inward/record.uri?partnerID=HzOxMe3b&scp=85113890514&origin=inward
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1108/JBIM-08-2020-0388
    http://hdl.handle.net/10576/36474
    المجموعات
    • أبحاث مركز الريادة والتميز المؤسسي [‎132‎ items ]
    • المالية والاقتصاد [‎455‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا
    اتصل بنا | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا
    اتصل بنا | جامعة قطر

     

     

    Video