The limits on prosecutorial discretion in Singapore: Past, present, and future
Author | Chen, Siyuan |
Available date | 2015-12-01T09:51:08Z |
Publication Date | 2013-07 |
Publication Name | International Review of Law |
Citation | Chen S. The limits on prosecutorial discretion in Singapore: Past, present, and future, International Review of Law 2013:5 |
ISSN | 2223-859X |
Abstract | The exercise of prosecutorial discretion is a unique executive act that continues to be very well-protected from public scrutiny in many jurisdictions throughout the world. In this article, I attempt to survey virtually the entire body of case law on the limits of prosecutorial discretion in Singapore. Probably because prosecutorial discretion is protected by the Constitution, it took a while for the Singapore courts to retreat from their initial characterisation of the discretion as absolute and outside the scope of any form of review. Against a wider backdrop of increasing rights-consciousness (especially within the courts) and the public demand for transparency and accountability, the legal position has evolved to its current and more legally defensible form, viz, prosecutorial discretion is not absolute, and can be subject to, inter alia, constitutional challenge. It may well be a while before this position evolves again, but the natural progression from this, as seen in other jurisdictions, is the public release of general guidelines for prosecution. While such a progression brings about certain benefits, it is not without its challenges and may be motivated (though not exclusively) by extra-legal considerations such as politics and populism. Ultimately, only the state and its people can decide on the conception of the rule of law that it subscribes to, and it is with humble hope that this article may be used as a reference point when future issues pertaining to prosecutorial discretion are considered. |
Language | en |
Publisher | Bloomsbury Qatar Foundation Journals |
Subject | prosecutorial discretion Singapore criminal law Singapore constitutional law rule of law judicial review |
Alternative Title | حدود السلطة التقديرية لدى النيابة العامة في سنغافورة: الماضي والحاضر والمستقبل |
Type | Article |
Issue Number | 1 |
Volume Number | 2013 |
Alternative Abstract | إن ممارسة النيابة العامة للسلطة التقديرية يعتبر بمثابة إجراء تنفيذي فريد، ما زال يحظى بحماية جيدة من الرقابة العامة في العديد من الولايات القضائية عبر جميع أنحاء العالم. في هذه المقالة، أحاول إجراء دراسة إجمالية تشمل تقريباً مجموعة قوانين السوابق القضائية فيما يخص حدود السلطة التقديرية لدى النيابة العامة في سنغافورة. لقد تطلب الأمر من المحاكم السنغافورية بعض الوقت للتراجع عن التوصيف الأولي للسلطة التقديرية باعتبارها مطلقة ولا تخضع لأي شكل من أشكال المراجعة، ويرجع ذلك غالباً إلى حماية السلطة التقديرية للنيابة العامة بموجب الدستور. وفي ظل الخلفية الواسعة لازدياد الوعي بالحقوق (لاسيما داخل المحاكم) والمطالب العامة بالشفافية والمساءلة، تطور الموقف القانوني إلى شكله الحالي الذي يزيد من إمكانية الدفاع عنه قانونياً، بمعنى أن السلطة التقديرية للنيابة العامة ليست مطلقة ويمكن أن تخضع - من بين أمور أخرى - للطعن الدستوري. قد يستغرق الأمر فترة من الزمن قبل أن يتطور هذا الموقف القانوني مجدداً، ولكن التطور الطبيعي قياساً على الحال في الولايات القضائية الأخرى، يتمثل في إصدار مبادئ توجيهية عامة لدعاوى الحق العام. وفي حين أن مثل هذا التقدم أو التطور يحقق بعض المزايا، إلا أنه لا يخلو من التحديات، وربما تدفعه - ليس على سبيل الحصر - الاعتبارات غير القانونية مثل الاعتبارات السياسية والشعبية. وفي النهاية، وحدها الدولة وشعبها هما المنوط بهما اتخاذ قرار بشأن مفهوم سيادة القانون الذي تلتزم به الدولة؛ وأعرب هنا عن أملي المتواضع في أن تستخدم هذه المقالة كمرجع عند دراسة القضايا المتعلقة بالسلطة التقديرية للنيابة العامة في المستقبل |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
2013 - Volume 2013 - Issue 1 [5 items ]