تصورات طلبة جامعة اليرموك لدرجة استخدام تكنولوجيا المعلومات في التعليم الجامعي ومدى اختلافها باختلاف بعض المتغيرات
Author | الشطناوي، نواف موسى |
Available date | 2016-05-19T11:22:16Z |
Publication Date | 2007 |
Publication Name | Journal of Educational Sciences (JES) |
Citation | Journal of Educational Sciences (JES), 2007, Vol. 12, No.12, Pages 243-273 . |
ISBN | 99921-52-96-6 |
Abstract | هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على آراء وتصورات الطلبة حول درجة وفرة واستخدام التكنولوجيا في التعليم الجامعي في جامعة اليرموك والمعوقات التي تواجههم في هذا المجال. كما هدفت إلى تعرف أثر بعض المتغيرات (كالجنس، المستوى الدراسي، نوع الكلية) على هذه التصورات. ولجمع البيانات المتعلقة بالدراسة تم اختيار عينة عشوائية قصدية من مجتمع الدراسة قوامها (800) طالب وطالبة، وقد اختار (642) من أفراد العينة المشاركة وإعادة استبانة الدراسة، حيث بلغت نسبة المشاركة (80%). وتم استخدام البرنامج الإحصائي الخاص بالعلوم الإنسانية والاجتماعية (SPSS) لتحليل بيانات الدراسة والإجابة عن أسئلتها، وقد تبين من التحليل أن الطلبة يعتقدون بتوفر التكنولوجيا التي يحتاجونها في تعلمهم بدرجة قليلة (و=2.15)، كما أشارت نتائج الدراسة إلى أن الطلبة يرون أن استخدام مدرسيهم لمعظم الأجهزة والمواد التكنولوجية كان بدرجة قليلة (و=2.43)، ويعتقد الطلبة بوجود بعض المعوقات في طريق استخدام التكنولوجيا وبدرجة متوسطة (و=2.90). أما بالنسبة لأثر بعض المتغيرات المستقلة على تصورات الطلبة لمجالات الدراسة فقد تبين عدم وجود أثر للجنس على أي من مجالات الدراسة عند مستوى الدلالة (ألفا=0.05)، بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (ألفا=0.05) تعزى إلى نوع الكلية التي ينتمي إليها الطالب على مجالات الدراسة الثلاث. أما بالنسبة لأثر المستوى الدراسي (السنة) للطالب فقد تبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى إلى المستوى الدراسي للطالب على مجال التوافر للتكنولوجيا في حين لا توجد مثل هذه الفروق تعزى للمستوى الدراسي على مجالات الاستخدام والمعوقات |
Language | ar |
Publisher | Qatar University |
Subject | طلبة الجامعات التعليم الجامعي تكنولوجيا التعليم التعليم المبرمج تكنولوجيا المعلومات جامعة اليرموك |
Alternative Title | Students' Perceptions towards Using Technology in Education at Yarmouk University |
Type | Article |
Pagination | 243-273 |
Issue Number | 12 |
Volume Number | 12 |
Alternative Abstract | This study aimed at finding out the degree of technology use and its availability in the teaching and learning process. Also, it tried to find out the problems and obstacles that face technology use at the university. In order to collect the data, a random sample of (800) students was chosen. However, (642) students chose to participate in the study and returned the questionnaires, which were used in the analysis. The Statistical Package for Social Sciences (SPSS) was used to analyze the data. The analysis showed that the degree of technology availability and it's use was low ( M = 2.15, 2.43). Also, the students indicate that there were some problems facing the use of technology in their learning process. The study findings also indicated that there were no statistical significance relationships between gender, and students' perceptions, while there were such relationship between college, degree level, and the students' perceptions. The researcher, at the end of this study, suggested some recommendations. Regarding the results related to the nature of subjects responses to the different situations the t- students test indicated that significant differences were found among right and the left hand users in their perception for the verbal sentences and pictures. The results were discussed according to the literature related to perception and the recommendations were addressed accordingly. |
Author | Shatnawi,Nawaf Mosa |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
2007 - Volume 12 - Issue 12 [14 items ]