أثر برنامج إرشادي جمعي في تخفيف الشعور بالعزلة الاجتماعية لذى عينة من طلاب الصف الأول من المرحلة الثانوية في الأردن
Author | الرواجفة، عبد الله |
Author | الرفوع، عادل محمد أحمد |
Available date | 2016-05-19T15:23:44Z |
Publication Date | 2007 |
Publication Name | Journal of Educational Sciences (JES) |
Citation | Journal of Educational Sciences (JES), 2007, Vol. 12, No.12, Pages 15-42 |
ISSN | 99921-52-96-6 |
Abstract | هدفت هذه الدراسة إلى بناء وتطبيق برنامج إرشادي للوقوف على أثره في خفض سلوك العزلة الاجتماعية لى الطلاب الصف الاول ثانوي في الأردن ، وذلك من خلال اختبار الفرضيات الصفرية الآتية: لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة التجريبية في مقياس العزلة الاجتماعية قبل تطبيق البرنامج الإرشادي و بعده، كذلك لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات الاختبار القبلي للمجموعة الضابطة في مقياس العزلة الاجتماعية و الاختبار البعدي ، أيضا لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات المجموعتين التجريبية و الضابطة في مقياس العزلة الاجتماعية بعد تطبيق البرنامج الإرشادي. ولتحقيق أهداف الدراسة تم بناء مقياس العزلة الاجتماعية ، وتم التأكد من صدقه و ثباته، و تكونت عينة الدراسة من (40) طالبا، تم توزيعهم بالتساوي على المجموعتين التجريبية و الضابطة، طبق برنامج إرشادي أعد لأغراض هذه الدراسة على المجموعة التجريبية، بواقع 16 جلسة إرشادية ، وبمعدل جلستين اسبوعيا لمدة ساعة للجلسة الواحدة وذل خلال العام الدراسي 2004 / 2005 وأشارت النتائج إلى أن للبرنامج الإرشادي فعالية واضحة في خفض سلوك العزلة الاجتماعية لدى الطلاب ، وأوصى الباحثان باستخدام البرنامج الإرشادي في المدارس الثانوية. |
Language | ar |
Publisher | Qatar University |
Subject | علم النفس التربوى المراهقة -- الجوانب الاجتماعية الإرشاد الجمعي العزلة الاجتماعية |
Alternative Title | The Effects ofA Group Counseling Program on Reducing the Feeling of Social Isolation of A sample of Students From the First Secondary Stage in Jordan |
Type | Article |
Pagination | 15-42 |
Issue Number | 12 |
Volume Number | 12 |
Alternative Abstract | The study aimed at constructing and applying a consulting program to indentify the effectiveness of this program in reducing the social isolated behaviour of a sample from the first secondary stage. Through testing the following null hypotheses: - There is no statistical significant differences in the mean scores of the experimental group in measuring the social isolation before and after applying this consulting program. - There is no statistical significant differences in the mean scores of the pre-test of the control group and the post-test inmeasuring the social isolation. - There is no statistical significant differences in the mean scores of the experimental and control groups in measuring the social isolation after applying the program. For achieving the aims of the study, an instrument was constructed to measure the social isolation . Validity and Reliability were approved. The sample consists of (40) students who were distributed into two equal groups; experimental group and control group. The consulting program was prepared to deal with the purposes of the study. It was applied on the experimental group, where 16th sessions were held with (2) sessions weekly and for one hour for each session for the Acadimic year 200412005. The results indicated that the consulting program showed a clear effect in reducing the behavior of social isolation of the students. The two researchers recommended that a consulting program should be applied on other high secondary schools. |
Author | AI-Rawajefi, Abdallah |
Author | AI-Rofo'a, Mohammed |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
2007 - Volume 12 - Issue 12 [14 items ]