• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مراكز البحث
  • مركز جامعة قطر للعلماء الشباب
  • المنتدى البحثي السادس للشباب 2024
  • محور العلوم والهندسة والصحة
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مراكز البحث
  • مركز جامعة قطر للعلماء الشباب
  • المنتدى البحثي السادس للشباب 2024
  • محور العلوم والهندسة والصحة
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Bridging Disciplines and History: A Case Study of Interdisciplinary Problem-Solving in Moroccan Cybersecurity Engineering Education

    Thumbnail
    عرض / فتح
    The Sixth Youth Research Forum 2024.pdf (96.71Kb)
    التاريخ
    2024
    المؤلف
    Skifa, Hajar
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    This article outlines a case study conducted within the Moroccan cybersecurity engineering program at ENSA engineering school, aiming to demonstrate the integration of interdisciplinary problem-solving, principles of social innovation and ethics, and historical insights from Muslim scientific achievements. The purpose is to enhance the curriculum and foster ethical innovation and critical thinking among students to address complex cybersecurity challenges. Qualitative research methods were employed for this case study. Interviews were conducted with educators, curriculum designers, and students within the Moroccan cybersecurity engineering program to explore the practicality and implications of the proposed interdisciplinary model. Curriculum materials, faculty development strategies, and student engagement initiatives were examined in depth. The study utilizes data collected from interviews and document analysis, including curriculum materials and educational policies. Interviews provide insights from key stakeholders involved in the Moroccan cybersecurity engineering program, offering a comprehensive view of the challenges and opportunities associated with integrating interdisciplinary problem-solving and historical perspectives. The article anticipates the presentation of a model designed to enrich Moroccan engineering English class module, with a specific focus on cybersecurity. The interdisciplinary approach, coupled with historical insights from renowned Muslim scholars, is expected to empower students to think critically, innovate ethically, and take on the multifaceted cybersecurity challenges of Morocco. The results offer a blueprint for Moroccan engineering institutions to enhance their English teaching programs and produce graduates who are not only language proficient but also socially conscious and historically informed, thus contributing to the nation's cybersecurity needs and continuing the legacy of Muslim scientific achievements.
    DOI/handle
    http://hdl.handle.net/10576/50828
    المجموعات
    • أبحاث مركز جامعة قطر للعلماء الشباب [‎213‎ items ]
    • محور العلوم والهندسة والصحة [‎70‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video