• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية القانون
  • أبحاث القانون
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مساهمة أعضاء هيئة التدريس
  • كلية القانون
  • أبحاث القانون
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Islamic Jurisprudence as an Ethical Discourse: An Enquiry into the Nature of Moral Reasoning in Islamic Legal Theory

    Thumbnail
    عرض / فتح
    rwaa023.pdf (284.6Kb)
    التاريخ
    2021-02-01
    المؤلف
    Elmahjub, Ezieddin
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    This article seeks to develop a better understanding of the normative nature of moral reasoning in Islamic legal theory (usul al-fiqh). This theory is built on a foundational proposition suggesting that moral evaluation must conform to the divine will, which aims to achieve an ethical state of affairs expressed as mas:lah: A (social good). Jurists use notions of mas:lah: A to interpret revelatory norms and make new rules to guide moral choices in applied ethics. However, very little is known about mas:lah: A s underlying nature of ethical value and normative content. In modern Islamic studies, mas:lah: A is commonly understood in consequentialist/utilitarian terms. In situations of moral uncertainty, Muslims should aim to promote choices that maximize the good. In this article, I offer three insights into the nature of moral reasoning in Islamic legal theory. First, I show that the common consequentialist/utilitarian thesis of Islamic moral reasoning is unsustainable. Second, both classic and modern Islamic jurisprudence introduced two conflicting visions of Islamic moral reasoning. One is rooted in rudimentary consequentialist approach while the other seems to contemplate deontological normativity in the Islamic system of ethics. Finally, I argue that the way forward is to reconcile these conflicting views in one hybrid normative framework to guide our understanding of the content of ethical value and normativity in Islamic legal theory. In this framework, I understand mas:lah: A as comprising first-order deontological principles to provide categorical protection for basic human needs while leaving room for consequentialist calculations of the right action.
    معرّف المصادر الموحد
    https://www.scopus.com/inward/record.uri?partnerID=HzOxMe3b&scp=85121116780&origin=inward
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1093/ojlr/rwaa023
    http://hdl.handle.net/10576/50924
    المجموعات
    • أبحاث القانون [‎294‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video