• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مراكز البحث
  • معهد البحوث الاجتماعية والاقتصادية المسحية
  • الأبحاث
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مراكز البحث
  • معهد البحوث الاجتماعية والاقتصادية المسحية
  • الأبحاث
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Leadership styles and AI acceptance in academic libraries in higher education

    Thumbnail
    عرض / فتح
    اصدار الناشر (بإمكانك الوصول وعرض الوثيقة / التسجيلةمتاح للجميع Icon)
    اصدار الناشر (تحقق من خيارات الوصول)
    تحقق من خيارات الوصول
    1-s2.0-S0099133324000107-main.pdf (1.222Mb)
    التاريخ
    2024-03-31
    المؤلف
    Tarek, Shal
    Ghamrawi, Norma
    Naccache, Hiba
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    This study explored the relationship between the leadership styles adopted by academic librarians and their openness to artificial intelligence (AI). The purpose was to discern whether particular leadership approaches influence librarians' attitudes and acceptance of AI technologies in higher education. Data was collected from 50 librarians across four Arab countries. Two distinct questionnaires were administered to the participants: the first focused on their perceptions of AI, exploring attitudes, beliefs, and understanding of AI technologies, while the second implemented the Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ 5×) to assess the librarians' leadership styles. Correlational analysis, inferential statistics including structural equation model, and regression analysis were employed leading to explore the predictive power of various leadership styles on librarians' openness to AI. Findings suggest that the implementation of AI in academic libraries is most likely to occur under transformational leadership, with transactional leadership being associated with suboptimal outcomes; a noteworthy association is observed between the perception of ease of use and the adoption of laissez-faire leadership. The insights derived from this study hold particular significance for the development of librarians' professional training programs, offering valuable guidance on fostering adaptive leadership strategies that align with the evolving landscape of AI integration within academic library settings.
    معرّف المصادر الموحد
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0099133324000107
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1016/j.acalib.2024.102849
    http://hdl.handle.net/10576/53887
    المجموعات
    • العلوم التربوية [‎148‎ items ]
    • الأبحاث [‎291‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video