• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مراكز البحث
  • مركز قطر للنقل والسلامة المرورية
  • السلامة المرورية
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مراكز البحث
  • مركز قطر للنقل والسلامة المرورية
  • السلامة المرورية
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Exploring driver behaviors during tailgating situations: a driving simulator study

    Thumbnail
    عرض / فتح
    اصدار الناشر (بإمكانك الوصول وعرض الوثيقة / التسجيلةمتاح للجميع Icon)
    اصدار الناشر (تحقق من خيارات الوصول)
    تحقق من خيارات الوصول
    1-s2.0-S1877050923021932-main.pdf (1.151Mb)
    التاريخ
    2023-11
    المؤلف
    Charitha, Dias
    Gazalh, Mahmoud
    Alhajyaseen, Wael
    Habouba, Issa
    Maulana, Rayyan
    Ahmed, Dawood
    Hussain, Taimoor
    Roshan, Misab
    Baig, Aiman Saad
    Hussain, Qinaat
    ...show more authors ...show less authors
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    The characteristics of drivers vary from one individual to another and one culture to another, leading to distinct driving behaviors exhibited by different drivers. This study aims to explore drivers’ car-following behaviors during tailgating situations using the data collected through a driving simulator experiment conducted at Qatar University. Preliminary outcomes of this study explained that the reaction times do not significantly vary between males and females (of 20 to 30 years old) even though females showed shorter reaction times than males. Furthermore, compared to male drivers, female drivers tend to maintain a shorter spacing while tailgating. Both genders tend to maintain a longer spacing when following a sedan than when they follow a truck. Analysis of Time-To-Collision (TTC) values indicated that collision risk might be higher when a female driver tailgates a truck. Compared to their male counterparts, female drivers displayed more unsafe tailgating behaviors during tailgating situations, as indicated by a higher percentage of critical TTC values. The findings of this study could be useful in devising its-based safety interventions and calibrating car-following models considering the heterogeneity of driving behaviors and driver characteristics.
    معرّف المصادر الموحد
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877050923021932
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1016/j.procs.2023.12.181
    http://hdl.handle.net/10576/56476
    المجموعات
    • الهندسة المدنية [‎867‎ items ]
    • السلامة المرورية [‎163‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video