• English
    • العربية
  • English
  • تسجيل الدخول
  • جامعة قطر
  • مكتبة جامعة قطر
  •  الصفحة الرئيسية
  • الوحدات والمجموعات
عرض التسجيلة 
  •   مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مراكز البحث
  • مركز جامعة قطر للعلماء الشباب
  • أبحاث مركز جامعة قطر للعلماء الشباب
  • عرض التسجيلة
  • مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر
  • المستودع الرقمي لجامعة قطر
  • أكاديمية
  • مراكز البحث
  • مركز جامعة قطر للعلماء الشباب
  • أبحاث مركز جامعة قطر للعلماء الشباب
  • عرض التسجيلة
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Exploring of the gender variations in 4Cs skills among primary students

    عرض / فتح
    اصدار الناشر (بإمكانك الوصول وعرض الوثيقة / التسجيلةمتاح للجميع Icon)
    اصدار الناشر (تحقق من خيارات الوصول)
    تحقق من خيارات الوصول
    1-s2.0-S1871187124000488-main.pdf (2.740Mb)
    التاريخ
    2024
    المؤلف
    Saad, Azza
    Elbashir, Abubaker
    Abdou, Rana
    Alkhair, Shahad
    Ali, Ruba
    Parangusan, Hemalatha
    Ahmad, Zubair
    Al-Thani, Noora J.
    ...show more authors ...show less authors
    البيانات الوصفية
    عرض كامل للتسجيلة
    الملخص
    The development of 21st-century learning skills must prioritize collaborative problem-solving abilities. These include critical thinking, creativity, cooperation, and communication (4Cs) and the gender-based difference in the proficiencies of these skill have been reported in literature. The purpose of this study was to explore gender differences in 4Cs skills between males and females among the primary students after the execution of an informal program. This research provides an example of a STEM program that uses a problem-solving methodology to encourage students interested in environmental sustainability. The research was conducted with 43 female students and 93 male students. The study used a mixed-method involving qualitative observations of facilitators feedback, quantitative paired t-test and SWOT (strengths, weaknesses, opportunities and threats) analysis to evaluate students' 4C skills. Results of the study revealed that there were statistically significant differences between males and females. The Shapiro-Wilk test for normality revealed that the data did not have a normal distribution, non-parametric analysis, such as the Mann Whitney U test, Spearman's Rho correlation were used. Findings from the Mann-Whitney U test illustrated that males received significantly greater mean score than females on the critical thinking and communications after the program. The females received more score than males on the collaboration and creativity (p < 0.05). The Spearman's Rho correlation analysis reveals that there is a positive correlation between students' critical thinking and creativity (both male and Female) (p < 0.001). The development of advanced thinking abilities and creativity through facilitation is argued in this study. In summary, a strengths, weaknesses, opportunities, and threats (SWOT) analysis has demonstrated the effective use of the 4Cs skills throughout the duration of a week-long course. It, thus, can be concluded that the Integrated Problem-solving approach can be used as an alternative approach for empowerment of students' 4Cs skills. Future research should look at the effects of participants' 4Cs on long-term development in formal education.
    DOI/handle
    http://dx.doi.org/10.1016/j.tsc.2024.101510
    http://hdl.handle.net/10576/56541
    المجموعات
    • أبحاث مركز جامعة قطر للعلماء الشباب [‎213‎ items ]

    entitlement


    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    الصفحة الرئيسية

    أرسل عملك التابع لجامعة قطر

    تصفح

    محتويات مركز المجموعات الرقمية
      الوحدات والمجموعات تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر
    هذه المجموعة
      تاريخ النشر المؤلف العناوين الموضوع النوع اللغة الناشر

    حسابي

    تسجيل الدخول

    إحصائيات

    عرض إحصائيات الاستخدام

    مركز المجموعات الرقمية لجامعة قطر هو مكتبة رقمية تديرها مكتبة جامعة قطر بدعم من إدارة تقنية المعلومات

    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك
    اتصل بنا | ارسل ملاحظاتك | جامعة قطر

     

     

    Video